Ministerstwo Pracy mówi nie

W obliczu zaistniałej sytuacji po klęsce powodzi zarząd Świętokrzyskiej Izby Rolniczej realizując wnioski Walnego Zgromadzenia z dn. 30.lipca 2010 roku, wystąpił do Minister Pracy i Polityki Społecznej Jolanty Fedak o podjecie działań ustawowych mających na celu uznanie rolników dotkniętych klęską powodzi  jako bezrobotnych i przyznanie im statutu  bezrobotnego, z prawem do zasiłku na okres 1 roku. W uzasadnieniu swojego postulatu zarząd pisze - Uważamy, że należy poszkodowanych rolników  objąć specjalnym zasiłkiem, który pozwoli im godnie przetrwać czas, w którym nie będą uzyskiwali dochodów z gospodarstwa.  Dobrym rozwiązaniem byłoby, tak jak po powodzi w 1997 roku, przyznanie rolnikom  którzy ucierpieli w powodzi, statusu bezrobotnego i przyznanie rocznego zasiłku dla bezrobotnych.

W odpowiedzi Ministerstwo podaje przyczyny z jakich nie jest możliwe spełnienie w/w postulatu, ale też podaje iż możliwe jest skorzystanie przez poszkodowanych z zatrudnienia w ramach robót publicznych. Poniżej zamieszczamy cały tekst odpowiedzi skierowanej na ręce prezesa ŚIR Ryszarda Ciźli, podpisanej przez Panią Beatę Czajkę zastępcę dyrektora Departamentu Rynku Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej:

Odpowiadając na Państwa PISMO Z DNIA 4.08.2010R., znak ŚIR-OS/080/46/10 Departament Rynku Pracy uprzejmie wyjaśnia :

Zgodnie z art.2 ust.1pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z póź . zm.) zawierajacym definicję bezrobotnego, statusu tego nie może nabyć/ posiadać osoba, która m.in. jest właścicielem lub posiadaczem samoistnym lub zależnym nieruchomości rolnej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. -Kodeks  cywilny o powierzchni użytków rolnych przekraczających 2 ha przeliczeniowe lub nie podlega ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu stałej pracy jako współmałżonek lub domownik w gospodarstwie rolnym o powierzchni użytków rolnych przekraczającej 2 ha przeliczeniowe(...). Natomiast uzyskanie prawa do zasiłku dla bezrobotnych związane jest z posiadaniem okresu uprawniającego do jego nabycia, o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy o promocji (...), za który została opłacona składka na Fundusz Pracy.

Mająca na uwadze powyższe należy zauważyć, iż samo umożliwienie poszkodowanym rolnikom rejestracji jako bezrobotni w powiatowym urzędzie pracy nie doprowadziłoby do uzyskania przez takie osoby prawa do zasiłku dla bezrobotnych. Ustawa o promocji zatrudnienia (...), warunkuje bowiem uzyskanie prawa do zasiłku od spełnienia dalszych warunków , tj. przede wszystkim minimalnego wynagrodzenia z pracę. Nie ma możliwości uzyskania prawa do zasiłku bez spełnienia zapisanych w ustawie warunków.

Ponadto przyznanie zasiłku dla bezrobotnych tylko na podstawie faktu, iż dany rolnik został poszkodowany powodzią doprowadziłoby do sytuacji, w której część jednej grupy zawodowej (tj. rolnicy - ale tylko poszkodowani powodzią) wbrew ogólnym zasadom i bez spełniania ustawowych warunków, uzyskałaby prawo do zasiłku dla bezrobotnych. Stanowiłoby to naruszenie zasady równości wobec prawa. Poza rolnikami w powodzi ucierpiały również inne grupy zawodowe i również utraciły miejsca pracy (gdyż zakłady nie są w stanie wznowić produkcji) lub prowadzone na własny rachunek działalności z uwagi na zalanie i zniszczenie warsztatów, narzędzi i pomieszczeń. Nie można zatem części jednej grupy zawodowej przyznawać świadczenia, które stawiałoby tą część grupy w pozycji uprzywilejowanej wobec innych poszkodowanych powodzią, jak również innymi klęskami, takimi jak np. notowane również w tym roku osunięcia ziemi spowodowane opadami.

Dodatkowo należy zauważyć, iż środki Funduszu Pracy, z którego wypłacane są zasiłki dla bezrobotnych, pochodzą w głównej mierze ze składek pracodawców, którzy opłacają takie składki za zatrudnionych pracowników. Tymczasem rolnicy nie odprowadzają składki na Fundusz Pracy. Ewentualnie wypłata z Funduszu Pracy jakichkolwiek świadczeń dla grupy osób (rolników), która nigdy nie opłacała składki na Fundusz Pracy musiałby doprowadzić do sprzeciwu organizacji pracodawców.

Biorąc pod uwagę powyższe nie jest możliwe uznanie poszkodowanych powodzią rolników za osoby bezrobotne w rozumieniu ustawy o promocji zatrudnienia (...) oraz przyznanie im zasiłków dla bezrobotnych.

Niezależnie od powyższego informujemy, iż uchwalona ustawa z dnia 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z 2010 r. (Dz. U. Nr 148, poz. 993) przewiduje szereg rozwiązań dotyczących ułatwień i pomocy dla osób oraz gmin poszkodowanych w wyniku powodzi, m.in. wprowadzono możliwość kierowania rolników poszkodowanych powodzią do pracy  na zasadach robót publicznych. Organizator robót publicznych otrzymywać będzie refundację z Funduszu Pracy za skierowanych rolników w wysokości do dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia na każdego skierowanego, zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy. Instytucja ta może zapewnić pracę rolnikom a tym samym źródło  utrzymania w najbliższym okresie.

 

MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Agencja Rynku Rolnego Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach Krajowa Rada Izb Rolniczych Centrum Doradztwa Rolniczego Pierwszy Portal Rolny Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych Fundacja Programów Pomocy Dla Rolnictwa logo_federacja_2