01/11 2011

ARiMR informuje

Informacja ARiMR

Sprawa dotyczy najistotniejszych zmian w przepisach rozporządzenia MRiRW z dnia 17 października 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego PROW na lata 2007 - 2013, wynikających z ostatniej nowelizacji tego rozporządzenia

W związku z wejściem w życie z dniem 12 listopada 2010 r. rozporządzenia MRiRW z dnia 29.10.2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, (opublikowane w dniu 4 listopada 2010 r. w Dz. U. Nr 207, poz. 1372) oraz ogłoszeniem naboru wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania 121 „Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego PROW na lata 2007-2013, w następującym terminie i województwach tj.

- od 3 - 17 stycznia 2011 r. - w województwach: lubuskim, opolskim, podlaskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim, zachodniopomorskim, dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubelskim, łódzkim, małopolskim, mazowieckim, podkarpackim, śląskim i świętokrzyskim - przy czym w tym terminie mogą być składane wyłącznie wnioski o przyznanie pomocy na realizację operacji dotyczących priorytetu "środki towarzyszące restrukturyzacji sektora mleczarskiego", o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, oraz

 - od 17 - 28 stycznia 2011 r. - w województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubelskim, łódzkim, małopolskim, mazowieckim, podkarpackim, śląskim i świętokrzyskim,

- pragnę poinformować Państwa o najistotniejszych zmianach dotyczących kryteriów przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w ramach przedmiotowego działania. Nowelizacja przepisów ww. rozporządzenia MRiRW dotyczy w szczególności:

1. Nowego sposobu ustalania kolejności przysługiwania pomocy

Wprowadzono nowy sposób określania kolejności przysługiwania pomocy finansowej tj. pomoc będzie przysługiwała wg kolejności wniosków ustalonej dla każdego województwa, przy

2 zastosowaniu kryteriów wyboru operacji, opracowanych w oparciu o uchwałę nr 26 Komitetu Monitorującego PROW 2007-2013 z dnia 23 czerwca 2009 r. W określonych przypadkach, stosowane będą dodatkowe preferencje, zgodnie z kryteriami określonymi w ww. rozporządzeniu.

Kolejność przysługiwania pomocy będzie ustalana na podstawie liczby uzyskanych przez daną operację punktów, poczynając od operacji, która uzyskała największą liczbę punktów do operacji, która uzyskała najmniejszą liczbę punktów. Punktacja uzależniona będzie od tego, czy wniosek o przyznanie pomocy dotyczy:

1) realizacji priorytetu „środki towarzyszące restrukturyzacji sektora mleczarskiego" (art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005);

2) „pozostałych" operacji, gdzie liczba punktów uzależniona będzie od tego, czy operacja przyczyni się do poprawy ogólnych wyników gospodarstwa poprzez wzrost GVA, czy też w inny sposób, w zależności od wielkości ekonomicznej gospodarstwa (ESU).

Pomoc będzie przysługiwała w pierwszej kolejności wnioskodawcom ubiegającym się o przyznanie pomocy na operacje ukierunkowane na restrukturyzację sektora mleczarskiego.

W odniesieniu do ppkt 1), kwestię odmiennych kryteriów wyboru operacji, opracowanych w oparciu o ww. uchwałę Komitetu Monitorującego nr 26 oraz zasad ustalenia „dwuetapowego" naboru wniosków o przyznanie pomocy opisano poniżej (pkt 2 niniejszego pisma). Natomiast w odniesieniu do ppkt 2), określone w rozporządzeniu kryteria wyboru operacji preferują podmioty, które wykażą, że planowana przez nie operacja przyczyni się do wzrostu wartości dodanej brutto (GVA) w gospodarstwie, przewidując dla tej grupy korzystniejszy system punktacji.1 Jednocześnie, działanie to ma przyczyniać się głównie do wzrostu konkurencyjności sektora i poprawy sytuacji ekonomicznej gospodarstw, dlatego preferuje się aspekt ekonomiczny wyników działalności gospodarstwa. Oznacza to, iż stosować się będzie dwie skale punktacji, jedną dla operacji wpływających na wzrost wartości dodanej brutto (GVA) w gospodarstwie, a drugą dla gospodarstw wykazujących w inny sposób wpływ operacji na poprawę ogólnych wyników gospodarstwa.

Punkty przyznawane będą w zależności od wartości wielkości ESU, przy czym najwięcej punktów przyznawać się będzie w przypadku, gdy wartość wielkości ESU zawierać się będzie w przedziale 16-40 ESU2. W przypadku realizowania operacji przez osoby wspólnie wnioskujące, przyznaje się dodatkowe punkty w zależności od wartości wielkości ESU (w przypadku osób wspólnie wnioskujących zawsze w oparciu o średnią arytmetyczna z wartości wielkości ESU gospodarstw będących w posiadaniu tych osób) w sposób umożliwiający preferowanie wspólnych przedsięwzięć realizowanych przez posiadaczy gospodarstw o mniejszej wielkości ekonomicznej. W celu określenia kolejności przysługiwania pomocy w przypadku operacji (wniosków) z taką samą liczbą punktów stosowane będą kryteria dodatkowe, tj. nieprzyznanie wcześniej pomocy w ramach działania 121 oraz niższa wartość ESU w rozpatrywanej grupie wniosków, które uzyskały tę samą liczbę punktów.

1 Wzrost wartości dodanej brutto może nastąpić w szczególności w wyniku racjonalizacji technologii produkcji lub wprowadzenia innowacji, zmiany profilu lub skali produkcji, poprawy jakości produkcji lub zwiększenia wartości dodanej produktu.

2 Preferencja przedziału 16 - 40 ESU wynika z przyjętego założenia, iż w pierwszej kolejności pomoc przysługuje tym Wnioskodawcom, którzy prowadzą działalność rolniczą na poziomie zapewniającym możliwość wygenerowania środków na podjęcie przedsięwzięcia inwestycyjnego, jednakże możliwość uzyskania wsparcia może być istotnym elementem w podejmowaniu decyzji o podjęciu ryzyka inwestycyjnego.

3 Prezes ARiMR w terminie 40 dni od dnia upływu terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, poda do publicznej wiadomości, na stronie internetowej administrowanej przez Agencję, informację o kolejności przysługiwania pomocy. W przypadku gdy dane objęte wnioskiem, mające wpływ na ustalenie kolejności, ulegną zmianie, dokonuje się aktualizacji kolejności jedynie w sytuacji gdy z nowych danych wynika, że pomoc przysługuje w dalszej kolejności niż pierwotnie ustalona.

2. Realizacji priorytetu „środki towarzyszące restrukturyzacji sektora mleczarskiego", o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r.

Zgodnie ze zmianą PROW 2007-2013, przyjętą 17 grudnia 2009 r. przez KE, rodzaje operacji związanych z ww. priorytetem realizowane w ramach działania 121 to inwestycje związane z produkcją mleczarską, prowadzące do rozwoju produkcji mleczarskiej albo do zmiany profilu prowadzonej działalności rolniczej i tym samym zaprzestania prowadzenia w danym gospodarstwie produkcji mleczarskiej. Oprócz warunków obowiązujących wszystkich wnioskujących o pomoc w ramach tego działania, wprowadza się dwa dodatkowe kryteria dostępu. O pomoc będą mogli ubiegać się wnioskodawcy wpisani do rejestru producentów mleka, którym przysługuje kwota indywidualna w wysokości co najmniej 20 000 kg, prowadzący działalność rolniczą w zakresie produkcji mleka co najmniej od roku. W przypadku osób wspólnie wnioskujących, każda z tych osób musi spełniać warunek przysługującej jej wysokości kwoty indywidualnej. W przypadku podmiotów, które nabyły gospodarstwo w okresie 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy, wymagane będzie, aby działalność ta była prowadzona w gospodarstwie, o wsparcie którego ubiega się wnioskodawca, co najmniej od roku. W przypadku osób wspólnie wnioskujących nie przewiduje się, aby osoby te ubiegając się o wsparcie tej samej operacji ukierunkowanej na restrukturyzację sektora mleczarskiego realizowały odmienne zamierzenia w tym zakresie, operacja będzie musi dotyczyć albo rozwijania produkcji mleka albo rezygnacji z niej.

Ponadto, znowelizowane rozporządzenie umożliwia Prezesowi ARiMR przeprowadzenie naboru wniosków o przyznanie pomocy (który może trwać maksymalne 28 dni), w ramach którego w pierwszej kolejności (przez pierwsze 14 dni) składane mogą być wyłącznie wnioski o przyznanie pomocy na realizację operacji dot. ww. priorytetu, przy czym, jak już wskazano powyżej, pomoc będzie przysługiwała w pierwszej kolejności wnioskodawcom ubiegającym się o przyznanie pomocy na operacje ukierunkowane na restrukturyzację sektora mleczarskiego.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem MRiRW, o kolejności przysługiwania pomocy decydować będzie suma uzyskanych punktów przyznanych na postawie kryteriów wyboru operacji w zależności od tego, czy operacja związana jest z rozwijaniem produkcji mleka bądź związanych z całkowitą rezygnacją z tej produkcji w oparciu o posiadaną na dzień złożenia wniosku „kwotę mleczną". W przypadku realizowania operacji przez osoby wspólnie wnioskujące w ramach ww. priorytetu przyznaje się dodatkowe punkty w zależności od wysokości kwoty mlecznej w oparciu o średnią arytmetyczną z wysokości kwot mlecznych będących w posiadaniu tych osób.

W przypadku wniosków z taką samą liczbą punktów, o ich kolejności decydować będzie powierzchnia użytków rolnych gospodarstwa, przy czym kolejność ta będzie ustalana od największej do najmniejszej powierzchni. W przypadku, gdy po ustaleniu kolejności zgodnie z powyższą zasadą nadal konieczne będzie ustalenie kolejności w ramach operacji z taką samą liczbą punktów, o kolejności tej decydować będzie wysokość kwoty mlecznej, przy czym kolejność ta będzie ustalana od najmniejszej do największej wysokości tej kwoty. W przypadku osób fizycznych wspólnie wnioskujących wielkości ze są brane pod uwagę zawsze wg średniej arytmetycznej z wielkości powierzchni użytków rolnych gospodarstw lub kwoty indywidualnej będących w posiadaniu tych osób.

System punktacji preferuje tych producentów mleka, którzy są w posiadaniu kwoty indywidualnej równej co najmniej 100 000 kg i planują rozwijanie produkcji mleczarskiej oraz producentów będących w posiadaniu kwoty indywidualnej w wysokości od 20 000 kg do 99 999 kg planujących całkowitą rezygnację z produkcji mleka. Wnioski ww. producentów otrzymają od 10 do 5 punktów. Najwięcej punktów w tej grupie otrzymają wnioski producentów posiadających kwotę w wysokości 150 000 kg. Operacje polegające na rozwijaniu produkcji mleczarskiej, realizowane przez podmioty posiadające kwotę indywidualną od 20 000 kg do 99 999 kg lub zakładające całkowitą rezygnację z produkcji przez podmioty posiadające kwotę indywidualną równą co najmniej 100 000 kg - ze względu na ich mniejszy wpływ na restrukturyzację sektora mleczarskiego otrzymają od 5 do 0 punktów.

Jeżeli operacja dotyczy omawianego priorytetu i polega na całkowitym zaprzestaniu produkcji mleka, zawierane przez ARiMR umowy przyznania pomocy ujmować będą zobowiązania beneficjenta do całkowitej rezygnacji z produkcji mleka do dnia złożenia wniosku o płatność (albo pierwszego wniosku o płatność, przy operacjach wieloetapowych) oraz nie podejmowania jej przez 5-letni okres związania celem. Oznacza to, że beneficjent będzie zobowiązany m.in. do zaprzestania produkcji mleka w gospodarstwie oraz dokonania zbycia posiadanej kwoty indywidualnej w wyznaczonym terminie.

Jeżeli pomoc będzie przyznana osobom wspólnie wnioskującym o zakup nowych maszyn lub urządzeń w ramach ww. priorytetu, zgodnie z ww. rozporządzeniem MRiRW przysługuje im prawo do podwyższonego o 10 pkt procentowych poziomu refundacji kosztów kwalifikowalnych.

3. Możliwości wspólnego ubiegania się o przyznanie pomocy przez osoby fizyczne

Wprowadzono możliwość wspólnego ubiegania się o przyznanie pomocy przez osoby fizyczne w celu dokonania wspólnego zakupu wyłącznie nowych maszyn lub urządzeń, a następnie ich używania w posiadanych przez nich gospodarstwach rolnych, gdzie do kosztów kwalifikowalnych zaliczać się będzie wyłącznie koszty zakupu maszyn i urządzeń poniesione przez osoby wspólnie wnioskujące od dnia zawarcia umowy przyznania pomocy.

Ma to na celu wsparcie przede wszystkim mniejszych gospodarstw, w których z ekonomicznego punktu widzenia, ze względu na zbyt mały areał, bądź określoną strukturę produkcji, nie jest uzasadnione kupowanie maszyny lub urządzenia wyłącznie na potrzeby jednego gospodarstwa.

O pomoc będą mogły wystąpić wspólnie osoby fizyczne, jeżeli:

- spełniają (każda z tych osób) wszystkie warunki przyznania pomocy, określone dla osób fizycznych;

- planują zakup nowych maszyn lub urządzeń w celu ich wspólnego używania, które będą stanowić współwłasność wyłącznie osób wspólnie wnioskujących, co jest istotne ze względu na konieczność zachowanie celu działania; zawrą pomiędzy sobą przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy umowę, której czas trwania nie może być krótszy niż 6 lat od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy, zawierającą w szczególności postanowienia dotyczące zasad wspólnego używania maszyn lub urządzeń oraz zakresu prac wykonywanych przez każdą z tych osób przy ich użyciu. Zakres ten będzie musiał uwzględniać zasoby i potrzeby gospodarstw tych osób.

W przypadku śmierci jednego z wnioskodawców lub jego rezygnacji ze wspólnego wnioskowania o pomoc umożliwia się pozostałym osobom wspólnie wnioskującym ubieganie się o pomoc poprzez zawarcie nowej umowy pomiędzy pozostałymi osobami wspólnie wnioskującymi oraz zmianę wniosku w tym zakresie na zasadach i warunkach określonych w rozporządzeniu. W przypadku natomiast. gdy ze wspólnie ubiegających się o pomoc osób, ze względu na śmierć jednego z wnioskodawców lub rezygnację ze wspólnego wnioskowania o pomoc, jedynie jednej osobie mogłaby być przyznana pomoc, wniosek złożony wspólnie może zostać przekwalifikowywany na wniosek indywidualny.

W przypadku, gdy co najmniej jednej z osób wspólnie wnioskujących Agencja nie przyzna pomocy, pozostałym osobom wspólnie wnioskującym nie przyznaje się pomocy.

Poziom refundacji kosztów kwalifikowalnych będzie identyczny dla wszystkich osób wspólnie wnioskujących, podobnie w przypadku ubiegania się o pomoc przez wspólników spółki cywilnej. Poziom refundacji będzie ustalany po przeanalizowaniu kryteriów dotyczących intensywności pomocy (wieku wszystkich osób wspólnie wnioskujących oraz położenia posiadanych przez nich gospodarstw na obszarach objętych zwiększonym o 10 % poziomem pomocy np. na ONW). Osoby wspólnie wnioskujące będą mogły otrzymać wyższy poziom dofinansowania, jeżeli każda z nich spełni warunki dotyczące przysługującej im intensywności pomocy określone w rozporządzeniu.

Kwota pomocy przysługującej poszczególnym osobom wynikać będzie z zakresu prac wykonywanych przez każdą z tych osób przy użyciu maszyn lub urządzeń planowanych do zakupu na współwłasność z uwzględnieniem zasobów i potrzeb tych gospodarstw, z zastrzeżeniem przepisów dotyczących limitu pomocy na jednego beneficjenta i jedno gospodarstwo. Pomoc będzie przyznawana indywidualnie każdej z osób wspólnie wnioskujących a jej wysokość musi znajdować odzwierciedlenie w rzeczywistych potrzebach gospodarstwa oraz korespondować z posiadanymi zasobami.

Zawierana będzie jedna umowa przyznania pomocy, która poza postanowieniami i zobowiązaniami zawartymi w standardowej umowie przyznania pomocy, zawierać będzie również informację o kwocie pomocy przyznanej poszczególnym osobom oraz zobowiązanie do przedłużenia czasu trwania umowy „wspólnego użytkowania maszyn" zawartej pomiędzy tymi osobami przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy, do dnia, w którym upływa pięcioletni okres zobowiązań podejmowanych przez beneficjentów. Ponadto będzie zawierała postanowienia dotyczące sposobu ponoszenia odpowiedzialności przez osoby wspólnie zawierające umowę w przypadku niewywiązania się z zobowiązań ujętych w umowie zawieranej z ARiMR.

4. Wprowadzenia zmian wynikających z odrębnych przepisów prawa, doświadczeń we wdrażaniu działania oraz zmian mających na celu horyzontalne uproszczenie Programu

1) W celu złagodzenia wymagań wobec beneficjentów działania 121, skrócono czas trwania zobowiązań, do 5 lat liczonych od dnia przyznania beneficjentowi pomocy. Zmianie nie ulega okres, w którym beneficjent jest obowiązany do przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą. W celu upowszechnienia informacji o możliwości dokonania zmiany zawartych umów w ww. zakresie, Prezes ARiMR podał na stronie internetowej administrowanej przez ARiMR informację o możliwości zmiany umowy w tym względzie.

2) Wprowadzenie wymagania wynikającego z rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. (w art. 75 ust. 1 lit. c pkt i), dotyczącego prowadzenia oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystania z odpowiedniego kodu rachunkowego dla wszystkich transakcji związanych z operacją.

Przepisy prawa krajowego nie nakładają obowiązku prowadzenia ewidencji rachunkowej przez wszystkie podmioty gospodarcze. Na potrzeby wypełnienia przedmiotowego zobowiązania przez beneficjentów PROW 2007-2013, przyjęto system podziału beneficjentów na dwie grupy: prowadzących ewidencję rachunkową (księgi rachunkowe) i pozostałych. Rozporządzenie określa te wymogi w odniesieniu do obu tych grup.

W przypadku niedopełnienia ww. wymogu, wprowadzono sankcję polegającą na tym, że kwotę refundacji w zakresie kosztów, które nie zostały uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo do ich identyfikacji nie wykorzystano odpowiedniego kodu rachunkowego, zmniejsza się o 10%.

Sankcje z tytułu niedopełnienia obowiązku prowadzenia oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystania z odpowiedniego kodu rachunkowego będą stosowane wobec wnioskodawców, którzy będą ubiegać się o pomoc od dnia wejścia w życie rozporządzenia, a w przypadku podmiotów, które są zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych, od nowego roku obrotowego w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

3) Doprecyzowanie przepisów dot. tzw. preselekcji

Rozporządzenie określa, jakie elementy powinien zawierać wniosek o przyznanie pomocy składany przez podmioty wnioskujące indywidualnie oraz osoby wspólnie wnioskujące. Przykładowo, formularz wniosku o przyznanie pomocy musi zawierać informację na temat numeru producenta rolnego, lub wnioskowanej kwoty pomocy. Każda z osób wspólnie wnioskujące podaje „swoją" kwotę pomocy (uwzględniając zakres prac wykonywanych przez nią przy użyciu maszyn lub urządzeń planowanych do zakupu). Ponadto każda osoba powinna złożyć odpowiednie załączniki i oświadczenia. Rozporządzenie określa zasady tzw. preselekcji wniosków o przyznanie pomocy, której istotą jest ich szybka weryfikacja. Obecne przepisy umożliwiają dalsze procedowanie wniosku o przyznanie pomocy, jeżeli dane, których brak w wymaganych pozycjach wniosku, wynikają bezpośrednio z innych pozycji wniosku, z dokumentów dołączonych do wniosku lub są zawarte w ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

4) Umożliwienie wnioskodawcom dokonywania jednorazowej zmiany wniosku w zakresie planu finansowego operacji lub zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, jeżeli zmiana ta nie spowoduje zmiany celów operacji wskazanych we wniosku o przyznanie pomocy oraz zwiększenia kwoty pomocy. Zmiana taka skutkować będzie koniecznością powtórzenia pewnych etapów weryfikacji wniosku (w szczególności ponownej oceny ekonomiczno-technicznej), a dokonanie przez wnioskodawców zmian w tym zakresie może wydłużyć termin rozpatrzenia wniosku, nie więcej jednak niż o miesiąc.

5) Wydłużenie terminu, w którym wnioskodawca może wnieść prośbę o przywrócenie terminu wykonania przez niego określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy, z 14 dni do 45 dni.

6) Doprecyzowanie dotychczas obowiązującego przepisu, że kosztem kwalifikowalnym może być koszt budowy nowego budynku inwentarskiego przeznaczonego do produkcji trzody chlewnej (chlewni) albo drobiu (kurnika), wyłącznie w przypadku gdy celem budowy

budynku jest przeniesienie produkcji z istniejącego budynku inwentarskiego, będącego w posiadaniu wnioskodawcy. Przez nowy budynek inwentarski należy rozumieć budynek, który do tej pory nie istniał lub który istniał, ale nie był chlewnią lub kurnikiem. W związku z powyższym doprecyzowano, że przedmiotowe ograniczenie dotyczy również przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją istniejącego budynku wykorzystywanego do produkcji rolnej oraz do przechowywania, magazynowania, przygotowywania do sprzedaży lub sprzedaży bezpośredniej, w celu przekształcenia go w budynek inwentarski przeznaczony do produkcji trzody chlewnej (chlewni) albo drobiu (kurnika).

7) Ograniczenie możliwości zakupu maszyn używanych, które wcześniej wykorzystywane były w danym gospodarstwie na podstawie umowy cywilnoprawnej np. umowy leasingu, najmu lub użyczenia. Każda operacja musi być uzasadniona ekonomiczne oraz powinna realizować cele działania, za niepożądaną należy zatem uznać sytuację, w której beneficjent otrzymuje wsparcie na zakup maszyny, której już wcześniej używał w swoim gospodarstwie. Szczególnie niepożądana jest sytuacja, w której wnioskodawca ubiega się o zakup maszyny używanej na podstawie umowy leasingu (którą planuje rozwiązać) a następnie zakupić tę samą maszynę od leasingodawcy po wcześniejszym odzyskaniu wszystkich lub części poniesionych w związku z umową leasingu wydatków.

8) Umożliwienie Prezesowi ARiMR podania do publicznej wiadomości informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy w poszczególnych województwach, nie zaś na terenie całego kraju.

9) Dostosowanie przepisów dotyczących obsługi wniosków o płatność poprzez zastosowanie delegacji przepisów dotyczących trybu rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy do trybu rozpatrywania wniosku o płatność, w zakresie przedłużania i przywracania terminu wykonania przez wnioskodawcę określonych czynności w toku postępowania w sprawie oraz wstrzymywania biegu terminu rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy i jego wydłużania.

10) Uzupełnienie załącznika do obowiązującego dotychczas rozporządzenia o wskazanie, jakie dokumenty (na potrzeby działania 121) potwierdzają posiadanie wykształcenia zawodowego, innego niż rolnicze. Obecnie są wymienione jedynie dokumenty potwierdzające posiadanie wykształcenia innego niż rolnicze w zakresie wykształcenia wyższego i średniego.

11) Doprecyzowanie przepisu dotyczącego okresów, które uznaje się za okres stażu pracy danego wnioskodawcy w rolnictwie. Wskazano, że do okresu stażu nie wlicza się okresu posiadania gospodarstwa rolnego przed ukończeniem przez wnioskodawcę 16 roku życia.

12) Dookreślenie, że beneficjentem może być osoba fizyczna, jeżeli jest pełnoletnia i nie osiągnęła wieku emerytalnego. Za osiągnięcie wieku emerytalnego uważa się ukończenie 60 roku życia przez kobietę i 65 roku życia przez mężczyznę.

13) Doprecyzowanie, że wielkość ekonomiczną gospodarstwa na potrzeby działania 121 ustala się na podstawie regionalnych parametrów standardowej nadwyżki bezpośredniej (SGM „2004"), o których mowa w decyzji Komisji z dnia 7 czerwca 1985 r. ustanawiającej wspólnotową typologię gospodarstw rolnych (85/377/EWG). W przypadkach, kiedy nie istnieje parametr SGM „2004" dla danej produkcji, mogą być stosowane regionalne współczynniki standardowej nadwyżki bezpośredniej "2004" dla kodów FSS tj. współczynniki standardowej nadwyżki bezpośredniej obliczone dla rodzaju produkcji zgodnego ze wspólnotowym wykazem działalności wymienionym w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 571/88 z dnia 29 lutego 1988 r.

Standardowe nadwyżki bezpośrednie obliczane są dla wydzielonych regionów rolniczych. Podział Polski na cztery regiony3 zawarty został w Załączniku II do Aktu dołączonego do Traktatu o przystąpieniu RP do UE z dnia 16 kwietnia 2003 r. i w konsekwencji w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 79/65 z dnia 15 czerwca 1965 r. ustanawiającym sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i prowadzonej działalności gospodarczej gospodarstw rolnych w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej (Dz. Urz. WE L 109 z 23.6.1965, str. 1859; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 1, str. 47, z późn. zm.). Współczynniki SGM „2004" zostały przygotowane przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

14) Doprecyzowanie przepisów w zakresie składania wniosków o przyznanie pomocy. W jednym roku można złożyć tylko jeden wniosek o przyznanie pomocy. Ograniczenie to dotyczy wniosku o przyznanie pomocy w zakresie operacji realizowanej przez osoby wspólnie wnioskujące oraz złożenia wniosku na realizację operacji dotyczącej priorytetu określonego w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005. Oznacza to, że bez względu na to, czy wniosek będzie składany indywidualnie, czy jako osoba wspólnie wnioskująca, wnioskodawca będzie mógł złożyć w danym roku tylko jeden wniosek o przyznanie pomocy, nie ma również znaczenia, czy wniosek dotyczy ww. priorytetu.

Reasumując, informuję, iż do postępowań w sprawie przyznania pomocy finansowej w ramach działania 121 „Modernizacja ..." wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie znowelizowanego rozporządzenia oraz do pomocy finansowej przyznanej w ramach działania 121 przed dniem wejścia w życie tej nowelizacji stosować się będzie przepisy rozporządzenia w brzmieniu dotychczasowym, z wyjątkiem przepisów dotyczących tzw. preselekcji, zmiany wniosku w zakresie planu finansowego operacji lub zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, wydłużenia terminu na wniesienie prośby o przywrócenie terminu wykonania przez wnioskodawcę określonych czynności w toku postępowania, zastosowania do trybu rozpatrywania wniosku o płatność przepisów § 17 - 194 oraz przepisu zmieniającego dzień, od którego liczony jest tzw. okres związania celem - ze względu na korzystne rozwiązania dla wnioskodawców i beneficjentów, zawarte w tych przepisach.

 

Informacja dla Wnioskodawców w sprawie przyznawania pomocy finansowej w ramach działania 121 „Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego PROW 2007-2013, w odniesieniu do operacji dot. realizacji priorytetu „środki towarzyszące restrukturyzacji sektora mleczarskiego", o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r.

Operacje związane z priorytetem „środki towarzyszące restrukturyzacji sektora mleczarskiego", realizowane w ramach działania 121 „Modernizacja ...", to inwestycje związane z produkcją mleczarską, prowadzące do rozwinięcia produkcji mleczarskiej albo do zmiany profilu prowadzonej działalności rolniczej i tym samym zaprzestania prowadzenia w danym gospodarstwie produkcji mleczarskiej. Wszystkie operacje przyjęte do realizacji w ramach ww. priorytetu muszą bezsprzecznie wpisywać się w następujący cel wymieniony w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 tj.: „zapewnienie producentom rolnym prowadzącym produkcję mleczarską możliwości dostosowania się do zmieniających się warunków, w związku z przewidzianym wygaśnięciem systemu kwot mlecznych w roku 2015".

O pomoc na operację dotyczącą ww. priorytetu ubiegać się mogą: osoby fizyczne, osoby fizyczne wspólnie wnioskujące, osoby prawne, wspólnicy spółki cywilnej, spółki osobowe w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych, które obok spełniania kryteriów dostępu obowiązujących wszystkich wnioskujących spełnią dodatkowo następujące warunki tj.:

a) będą wpisani do rejestru producentów mleka, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 65, z późn. zm.),

b) w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy będzie im przysługiwać kwota indywidualna (tzw. kwota mleczna) w wysokości co najmniej 20 000 kg, oraz

c) co najmniej od roku prowadzą działalność rolniczą w zakresie produkcji mleka.

W przypadku podmiotów, które nabyły gospodarstwo w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy, warunek prowadzenia działalności rolniczej w zakresie produkcji mleka co najmniej od roku uznaje się za spełniony, jeżeli w nabytym gospodarstwie działalność rolnicza w zakresie produkcji mleka jest prowadzona co najmniej od roku (czyli przez obecnego posiadacza gospodarstwa - Wnioskodawcę i wcześniej przez jego poprzednika).

Pomoc w związku z realizacją operacji w ramach ww. priorytetu przyznaje się, jeżeli:

1) operacja obejmuje wyłącznie inwestycje związane z prowadzeniem działalności rolniczej;

2) operacja spełnia warunki m.in. w zakresie:

a) wymagań określonych w Programie, w szczególności jest uzasadniona ekonomicznie, w tym pod względem jej kosztów, zapewnia osiągnięcie i zachowanie celów działania,

b) nie finansowania jej z udziałem innych środków publicznych, a realizacja tej operacji w gospodarstwie przyczyni się do poprawy ogólnych wyników tego gospodarstwa, w tym:

- wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie (GVA), w szczególności w wyniku racjonalizacji technologii produkcji lub wprowadzenia innowacji, zmiany profilu lub skali produkcji, poprawy jakości produkcji lub zwiększenia wartości dodanej produktu, co najmniej o 10 % w odniesieniu do roku bazowego w okresie 5 lat od dnia przyznania pomocy przez ARiMR (zawarcia umowy przyznania pomocy), lub

- poprawy sytuacji w gospodarstwie w zakresie ochrony środowiska, lub

- poprawy sytuacji w gospodarstwie w zakresie warunków utrzymania zwierząt, lub

- poprawy sytuacji w gospodarstwie w zakresie higieny i bezpieczeństwa produkcji, lub

- poprawy sytuacji w gospodarstwie w zakresie infrastruktury drogowej;

c) operacja nie spowoduje wzrostu produkcji, dla której brak jest rynku zbytu;

d) w związku z realizacją operacji:

- zostanie rozwinięta produkcja mleka w gospodarstwie albo

- nastąpi całkowita rezygnacja z produkcji mleka w gospodarstwie.

Przez rozwinięcie produkcji mleka należy rozumieć spełnienie warunku poprawy ogólnych wyników gospodarstwa, w tym wzrost wartości dodanej brutto w gospodarstwie (GVA), lub poprawę warunków ochrony środowiska naturalnego, lub poprawę higieny produkcji mleka lub poprawę warunków utrzymania zwierząt lub poprawę sytuacji w zakresie infrastruktury drogowej, w zakresie produkcji mleka. Jednocześnie przez operację, która polega na rozwijaniu produkcji mleka, rozumie się operację przyczyniającą się do zwiększenia efektywności tej produkcji poprzez lepsze wykorzystanie czynników produkcji [czynniki produkcji w klasycznym ujęciu: praca, ziemia, kapitał].

O pomoc można ubiegać się w zakresie produkcji roślinnej i/lub zwierzęcej, zwanej „działalnością rolniczą", w zakresie związanym z rozwijaniem produkcji mleka.

Przykłady operacji dotyczących rozwijania produkcji mleka: budowa lub modernizacja budynków inwentarskich i gospodarczych służących produkcji bydła mlecznego oraz wyposażanie pastwisk lub wybiegów, w szczególności koszty grodzenia lub budowy wiat dla bydła mlecznego, zakup urządzeń służących do pozyskiwania i przechowywania mleka, wentylacji obór, urządzeń przydatnych przy produkcji mleka jako produktu szybko psującego się i szybko zbywalnego, inwestycje wprowadzające nowe technologie produkcji, wpływające na podwyższenie standardów utrzymania i żywienia bydła (co w efekcie może przełożyć się na lepszą wydajność mleczną), zakupu maszyn i/lub urządzeń rolniczych do zbioru płodów rolnych i przygotowywania pasz dla bydła mlecznego oraz obsługi stada w oborze (np. usuwania obornika, zadawania pasz).

Uwaga: W przypadku, gdy w ramach priorytetu „środki towarzyszące restrukturyzacji sektora mleczarskiego", operacja będzie ukierunkowana na rozwój produkcji mleka w gospodarstwie, nie ma możliwości współfinansowania takich operacji:

a) które nie będą w sposób bezsprzeczny realizowały zakładanego w PROW 2007-2013 celu działania, w tym które nie będą dotyczyły restrukturyzacji sektora mleczarskiego;

b) w ramach których miałyby być realizowane zadania (zadanie wchodzi w skład operacji) niezwiązane z restrukturyzacją sektora mleczarskiego;

a) które tylko w części dotyczyłyby restrukturyzacji sektora mleczarskiego albo operacji które jedynie w pewnym zakresie dotyczyłyby przedmiotowej restrukturyzacji.

Należy przez to rozumieć, iż nie można współfinansować zakupu maszyn, które potencjalnie mogłyby służyć innej niż mleczarska produkcji prowadzonej przez wnioskodawcę - chyba, że Wnioskodawca bezsprzecznie wykaże, że maszyny będą używane wyłącznie do prowadzonej przez niego produkcji w zakresie produkcji mleka. Nie można współfinansować zakupu maszyn, które potencjalnie mogłyby służyć innej niż mleczarska produkcji prowadzonej przez wnioskodawcę nawet w przypadku, gdy Wnioskodawca będzie wykazywał, że maszyny będą używane wyłącznie do prowadzonej przez niego produkcji w zakresie produkcji mleka, jeżeli zakup maszyny wyłącznie na potrzeby produkcji mleczarskiej jest w przypadku danego gospodarstwa nieracjonalny i nieuzasadniony pod względem ekonomicznym.

W przypadku wątpliwości, czy maszyny będą używane wyłącznie w celu zgodnym z priorytetem, ARiMR wystąpi do Wnioskodawcy z prośbą o wyjaśnienia w tym zakresie, jeżeli ww. wyjaśnienia nie wskażą na fakty, które dowiodą, że operacja jest zgodna z celem priorytetu, pomoc nie będzie mogła być przyznana. Jeżeli natomiast wyjaśnienia i inne zgromadzone w sprawie dowody wykażą, że operacja jest zgodna z celem priorytetu, pomoc może być przyznana.

Przez całkowitą rezygnację z produkcji mleka należy rozumieć zaprzestanie produkcji mleka w gospodarstwie w celu wprowadzenia do obrotu oraz zbycie posiadanej kwoty indywidualnej. Formularz umowy przyznania pomocy zawiera m.in. zobowiązanie Beneficjenta do całkowitej rezygnacji z produkcji mleka do dnia złożenia wniosku o płatność (albo pierwszego wniosku o płatność, przy operacjach wieloetapowych) oraz nie podejmowania jej przez 5-letni okres związania celem.

Operacje ukierunkowane na całkowite zaprzestanie produkcji mleka powinny dot. inwestycji związanych ze zmianą kierunku i/lub profilu prowadzonej działalności rolniczej gospodarstw rezygnujących z produkcji mleka. O pomoc można ubiegać się w zakresie produkcji roślinnej i/lub zwierzęcej zwanej „działalnością rolniczą", (przy czym operacje nie mogą dotyczyć działalności w zakresie produkcji mleka), w tym inwestycje związane z produkcją materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego lub reprodukcyjnego, produkcją warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwem, hodowlą i produkcją materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych lub produkcją zwierzęcą typu przemysłowego fermowego, z wyłączeniem chowu i hodowli ryb.

Przykłady operacji dotyczących rezygnacji z produkcji mleka: budowa lub modernizacja budynków inwentarskich lub gospodarczych służących do produkcji rolnej (roślinnej i/lub zwierzęcej, w tym również dla bydła o kierunku produkcji innym niż produkcja mleka, np. bydła rzeźnego, reprodukcyjnego), zakup maszyn i/lub urządzeń służących do produkcji rolnej (nie związanych z produkcją mleka), w tym maszyn rolniczych do zbioru płodów rolnych i przygotowywania pasz dla zwierząt gospodarskich oraz obsługi stad zwierząt gospodarskich w budynkach inwentarskich (np. usuwania obornika, zadawania pasz) i poza nimi, zakup wyposażenia do produkcji rolnej, zakładania, wyposażania sadów lub plantacji wieloletnich, budowa lub zakup elementów infrastruktury technicznej wpływających bezpośrednio na warunki prowadzenia działalności rolniczej.

W przypadku operacji dotyczącej ww. priorytetu, realizowanej przez osoby wspólnie wnioskujące, musi nastąpić rozwinięcie produkcji mleka w gospodarstwie każdej z tych osób albo całkowita rezygnacja z produkcji mleka w gospodarstwie każdej z tych osób. Osoby ubiegające się o wsparcie tej samej operacji ukierunkowanej na restrukturyzację sektora mleczarskiego nie mogą realizować odmiennych zamierzeń w tym zakresie (tj. wszystkie osoby wspólnie wnioskujące podejmują się rozwinięcia produkcji mleka lub zaprzestania produkcji mlek). Ponadto, każdy podmiot ubiegający się o wsparcie operacji dotyczącej ww. priorytetu, w tym również każda z osób wspólnie wnioskujących, musi spełniać warunki przyznania pomocy, w tym również warunki określone w odniesieniu do pomocy udzielanej w ramach ww. priorytetu.

Jednocześnie, jeżeli w ramach ww. priorytetu, o pomoc ubiegają się osoby wspólnie wnioskujące o zakup nowych maszyn lub urządzeń, przysługuje im prawo do podwyższonego o 10 punktów procentowych poziomu refundacji kosztów kwalifikowalnych.

Dalsze szczegółowe informacje dotyczące priorytetu „środki towarzyszące restrukturyzacji sektora mleczarskiego" znajdą Państwo w przepisach rozporządzenia MRiRW z dnia 17 października 2007 r. (Dz. U. Nr 193, poz. 1397, z późn. zm.), dostępnego na stronie internetowej administrowanej przez ARiMR (www.arimr.gov.pl) oraz na stronie internetowej MRiRW (www.minrol.gov.pl), a także w „Instrukcji wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 121 „Modernizacja gospodarstw rolnych" PROW na lata 2007-2013 dla wersji wniosku PROW 121/10/01".