Fundusz Promocji Owoców i Warzyw zmienia rynek

cherrypears

W 2012 roku wykorzystanie zasobów finansowych Funduszu Promocji Owoców i Warzyw przez producentów i przetwórców było pełne- sfinansowane zostały z niego między innymi dwa projekty, które są realizowane w okresie  trzech lat.  Komisja Zarządzająca funduszu postawiła sobie priorytet wspierania programów, które będą korzystać z funduszy unijnych. By uzyskać wsparcie wspólnotowe (50%) wnioskodawcy muszą wykazać się wkładem własnym do projektu (20%), który uzupełniany zostaje z zasobów Funduszu Promocji Owoców i Warzyw (FPOiW), pozostała kwota pokrywana jest z budżetu krajowego (30%). Pieniądze z Funduszu służą również do zapłacenia podatku VAT, który przy tak dużych kwotach stanowi istotny koszt. Zasoby Funduszu kierowane są także na mniejsze projekty, wystawiennictwo na targach, oraz promocję na rynku krajowym.  Odnotowane efekty akcji promujących okazały się bardzo dobre. 

W celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno- spożywczych ustawą z dnia 22 maja 2009 roku utworzone zostały następujące fundusze promocji produktów rolno- spożywczych:

1)Fundusz Promocji Mleka;

2)Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego;

3)Fundusz Promocji Mięsa Wołowego;

4)Fundusz Promocji Mięsa Końskiego;

5)Fundusz Promocji Mięsa Owczego;

6)Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych;

7)Fundusz Promocji Owoców i Warzyw;

8)Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego;

9)Fundusz Promocji Ryb.

 Fundusz Promocji Owoców i Warzyw wspiera:

  • działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, owoców lub warzyw oraz ich przetworów,
  • działania mające na celu promocję spożycia owoców lub warzyw oraz ich przetworów, w szczególności przez dzieci i młodzież,
  • udział w wystawach i targach związanych z produkcją owoców lub warzyw oraz ich przetworów lub przetwórstwem owoców lub warzyw,
  • badania rynkowe dotyczące spożycia owoców lub warzyw oraz ich przetworów,
  • badania naukowe i prace rozwojowe mające na celu poprawę jakości owoców lub warzyw oraz ich przetworów, a także prowadzące do wzrostu ich spożycia,
  • szkolenia producentów i przetwórców owoców lub warzyw,
  • działalność krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku owoców lub warzyw.

Wpłaty na Fundusz Promocji Owoców i Warzyw są naliczane, w wysokości 0,1 % wartości netto, od owoców i warzyw, będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na Fundusz Promocji Owoców i Warzyw są obowiązani przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, którzy skupują owoce lub warzywa od rolników ryczałtowych (dokonujących dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze) w celu ich przetworzenia lub odprzedaży lub/i wytwarzają owoce i warzywa.

Środkami Funduszu Promocji Owoców i Warzyw dysponuje Prezes Agencji na podstawie uchwał komisji zarządzających.

O środki Funduszu Promocji Owoców i Warzyw mogą ubiegać się ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców produktów rolno-spożywczych mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy produkują lub dokonują obrotu owocami, warzywami lub ich przetworami.

Dla każdego z funduszy promocji tworzy się komisję zarządzającą, w skład której wchodzi 9 członków.

Komisja zarządzająca Funduszu Promocji Owoców i Warzyw składa się z:

  • 4 członków reprezentujących producentów owoców lub warzyw, wybranych spośród kandydatów zgłoszonych przez ogólnokrajowe organizacje tych producentów.
  • 4 członków wybranych spośród kandydatów zgłoszonych przez ogólnokrajowe organizacje zrzeszające zakłady przetwórcze owoców lub warzyw oraz niebędące zakładami przetwórczymi podmioty skupujące owoce lub warzywa.
  • Członka reprezentującego Izby Rolnicze, wybranego spośród kandydatów zgłoszonych przez Krajową Radę Izb Rolniczych.

 

Organizacje producentów reprezentują:

  1. 1.Mirosław Maliszewski- Związek Sadowników RP
  2. 2.Stanisław Olęcki- Krajowy Związek Zrzeszeń Plantatorów Owoców i Warzyw
  3. 3.Zdzisław Woźniak- Polski Związek Ogrodniczy
  4. 4.Wiesław Grudzień- Stowarzyszenie Polski Ziemniak- sekretarz Komisji Zarządzającej

Organizacje przetwórców i podmioty skupujące reprezentują:

  1. 5.Julian Pawlak- Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków- zastępca przewodniczącego Komisji Zarządzającej
  2. 6.Jan Świst- Unia Polskiego Przemysłu Chłodniczego
  3. 7.Witold Boguta- Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
  4. 8.Władysław Wardęga- Spółdzielnia Ogrodnicza Ziemi Sądeckiej
  5. 9. Krajową Radę Izb Rolniczych reprezentuje Prezes Świętokrzyskiej IzbyRyszard Ciźla -  przewodniczący Komisji Zarządzającej,

Komisje zarządzające przygotowują zasady gospodarowania oraz plan finansowy funduszu.

W zasadach gospodarowania środkami określa się:

  • sposób sporządzania planu finansowego;
  • wysokość wsparcia finansowego na realizację zadań określonych w planie finansowym funduszu (wysokość kosztów związanych z zapewnieniem obsługi prawnej oraz techniczno-biurowej funduszu i komisji zarządzających nie może przekroczyć 3,5% rocznych wpływów funduszu promocji).

Plan finansowy danego funduszu zawiera informacje o:

  • stanie tego funduszu na początek i na koniec roku (obejmującym środki finansowe, należności i zobowiązania),
  • dochodach,
  • zadaniach realizowanych w danym roku finansowym,
  • maksymalnej kwocie środków finansowych przeznaczonych na realizację poszczególnych zadań.

Członków komisji zarządzających powołuje i odwołuje Minister Rolnictwa.

W skład komisji zarządzającej powołuje się osobę, która nie została skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi

pieniędzmi i papierami wartościowymi, obrotowi gospodarczemu lub za umyślne przestępstwo skarbowe. Kadencja członków komisji zarządzających trwa 4 lata, licząc od dnia ich powołania. Członkowie komisji zarządzających pełnią swoje obowiązki społecznie. Zwrot kosztów dojazdu finansuje organizacja zgłaszająca.

Do zadań komisji zarządzających Funduszu Promocji Owoców i Warzyw należy:

  • reprezentowanie interesów branży owocowo- warzywnej, wobec ministra właściwego do spraw rynków rolnych, innych organów administracji publicznej oraz Prezesa Agencji w zakresie zarządzania funduszem promocji,
  • ustalanie zasad gospodarowania środkami finansowymi funduszu promocji określających w szczególności szczegółowe warunki i tryb przedkładania propozycji programów promocyjnych i informacyjnych,
  • ustalenie planu finansowego w zakresie realizacji celów funduszu promocji,
  • sporządzenie sprawozdania rzeczowego funduszu promocji,
  • uchwalenie regulaminu danej komisji.

Rozstrzygnięcia komisji zarządzającej zapadają w formie uchwał. Komisje zarządzające mogą ustalić, jakie zadania będą wspólnie finansowane ze środków poszczególnych funduszy promocji.

Komisje zarządzające przekazują ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych:

  • regulamin danej komisji,
  • zasady gospodarowania środkami finansowymi danego funduszu promocji i plany finansowe danego funduszu promocji w zakresie realizacji celów funduszu ,
  • sprawozdania rzeczowe i sprawozdania z wykonania planu finansowego funduszy promocji,

które następnie są udostępniane przez Prezesa Agencji w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji Rynku Rolnego.

Przyznanie wsparcia finansowego z FPOiW opiera się o ocenę formalną i merytoryczną nadesłanych wniosków. Na ich pozytywne rozpatrzenie mogą liczyć organizacje zrzeszające producentów lub przetwórców owoców i warzyw, których zakres działania ma zasięg ogólnopolski. Największe szanse na otrzymanie pieniędzy z Funduszu mają ci, którzy chcą promować wiele grup produktów, np. Krajowa Unia Producentów Soków promująca spożycie warzyw, owoców i soków. Głównym celem działalności FPOiW jest zrzeszanie i aktywizacja branży owocowo-warzywnej poprzez wspieranie projektów o jak najszerszym zakresie działań promocyjnych jak największej ilości produktów.

Beneficjenci zainteresowani realizacją przedsięwzięć podlegających dofinansowaniu z FPOiW zgłaszają, za pośrednictwem ARR, do komisji zarządzającej propozycję do planu finansowego, która zawiera:

  • opis planowanego zadania,
  • harmonogram działań w ramach zadania,
  • budżet zadania,
  • kalkulację (zestawienie) kosztów,
  • proponowaną wysokość wsparcia z funduszu promocji,
  • źródła finansowania zadania.

Dodatkowo, propozycje programów promocyjnych i informacyjnych, które mogą być współfinansowane ze środków Unii Europejskiej powinny zawierać:

  • identyfikację rynków rolnych, na których realizowane ma być zadanie,
  • analizę strategiczną i marketingową uzasadniającą realizację zadania.

Komisja zarządzająca analizuje przedłożone propozycje zadań do sfinansowania ze środków FPOiW. W przypadku akceptacji przedłożonej propozycji podejmowana jest stosowna uchwała o wprowadzeniu do planu finansowego funduszu promocji.  Beneficjent po wprowadzeniu propozycji zadania do planu finansowego, w terminach właściwych dla danego zadania, składa wniosek o przyznanie wsparcia na formularzu FPZ_f2. Poprzez wypełnienie odpowiednich pól we wniosku beneficjent może wnioskować o zaliczkę na realizację zadania, która nie może przekroczyć 40% kosztów kwalifikowanych. Wsparcie jest udzielane na podstawie decyzji Prezesa Agencji Rynku Rolnego, w formie refundacji kosztów kwalifikowanych bezpośrednio związanych z realizacją zadania poniesionych:

  • od dnia złożenia wniosku o udzielenie wsparcia do dnia zakończenia realizacji zadania – w przypadku wsparcia zadań innych niż wspierane ze środków UE lub
  • od dnia, w którym została wydana decyzja o udzieleniu wsparcia do dnia zakończenia realizacji zadania – w przypadku wsparcia zadań wspieranych ze środków UE.

Zadania zaplanowane do realizacji z dofinansowaniem ze środków FPOiW są wykonywane przez beneficjenta. W przypadkach gdy konieczne jest zlecenie wykonania części zadania podmiotowi trzeciemu, beneficjent obowiązany jest stosować konkurencyjne procedury wyboru wykonawców realizowanych działań.

Zadanie może być rozliczane jednorazowo lub dzielone na etapy. Każdy etap trwa co najmniej 3 miesiące. Jeżeli zadanie realizowane jest przez nie więcej niż 6 miesięcy, realizuje się je jednoetapowo. Zadanie nie może być realizowane przez okres dłuższy niż 3 lata.

Beneficjent, na formularzu FPZ_f4, składa wniosek o płatność:

  • częściową – przed końcem miesiąca po miesiącu, w którym zakończył się dany etap zadania,
  • ostateczną – w ciągu czterech miesięcy po upływie miesiąca zakończenia realizacji zadania, jeżeli zadanie jest realizowane w jednym etapie albo po zakończeniu ostatniego etapu.

Po zakończeniu projektów Komisja Zarządzająca Funduszu składa sprawozdanie rzeczowe, dokonując oceny, czy cele dofinansowanej kampanii zostały osiągnięte.

Wsparcie FPOiW otrzymały również polskie projekty realizowane na rynkach innych państw europejskich. Kampania KUPS – „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, realizowana poza Polską na rynku rumuńskim, oraz kampania Związku Sadowników RP – „Jabłka każdego dnia” odbywająca się w Rosji i na Ukrainie, uzyskały łącznie ponad 13 mln złotych wsparcia.

Wpływy na konto funduszu w poszczególnych latach

 

Fundusz Promocji Owoców i Warzyw

 

suma za rok

2009

1 349 186,53

2010

4 464 788,68

2011

5 597 008,37

2012

6 944 054,98

 

Łącznie

 

18 355 038,56


Kwoty udzielonego wsparcia na projekty zakwalifikowane przez Komisję Zarządzającą do realizacji w poszczególnych latach

L.P.

TYTUŁ

CEL

Zadanie

Kwota udzielonego wsparcia

PLAN FINANSOWY 2010

1

Ogólnopolska kampania "Czas na pieczarkę"

b

Stowarzyszenie Branży Grzybów Uprawnych

1 094 420,24 zł

PLAN FINANSOWY 2011

1

Społeczna kampania promocji kuchni polskiej

b


Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych

600 000,00 zł

2

5 porcji warzyw, owoców lub soku

b

Stowarzyszenie "Krajowa Unia Producentów Soków"

6 868 006,01 zł

3

Działania promujące spożycie ziemniaka

b

Stowarzyszenie "Polski Ziemniak"

119 700,00 zł

4

5 porcji warzyw, owoców lub soków II

b

Stowarzyszenie "Krajowa Unia Producentów Soków"

765 765,00 zł

5

Polskie jabłko wysokiej jakości

g

Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych

1 468 950,00 zł

6

Wujek Seler i Ciocia Jablonka z Krainy Witaminy

b

Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej

457 317,00 zł

SUMA

10 279 738,01 zł

PLAN FINANSOWY 2012

1

Jabłka każdego dnia

b

Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej

6 880 003,20 zł

2

Targi "FRUIT LOGISTICA" 2012-14

c

Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej

1 485 028,13 zł

3

Uczestnictwo KUPS w pracach AIJN, EQCS i SGF w 2012 r.

g

Stowarzyszenie "Krajowa Unia Producentów Soków"

35 339,00 zł

4

"Fakty i mity o żywności i żywieniu"

b

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców

19 708,50 zł

5

Cała Polska je ziemniaki - promocja spożycia

b

Stowarzyszenie "Polski Ziemniak"

144 900,00 zł

6

"Pora na pomidora czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców"

b

Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych

49 927,48 zł

7

"Pora na pomidora czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców"

b

Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych

218 231,50 zł

8

Piknik pomidorowy

b

Krajowa Rada Izb Rolniczych

121 999,50 zł

SUMA

8 955 137,31 zł

Ściągalność kwot składających się na Fundusz Promocji Owoców i Warzyw jest coraz lepsza istnieje jednak potrzeba zwiększania zasobów funduszu poprzez m.in. nałożenie obowiązkowych składek na importerów owoców i warzyw, którzy sprowadzają do Polski  owoce, warzywa lub półprodukty do przetwórstwa. Korzystają oni z promocji na naszym rynku krajowym, który sponsorują nasi producenci. Pomysł został przedstawiony ministerstwu, do tej pory nie uzyskano jednak jednoznacznej odpowiedzi.

 

Sandomierz, styczeń 2013                                                   Ryszard Ciźla

                                                                            Prezes Świętokrzyskiej Izby Rolniczej

                                                                            Przewodniczący Komisji Zarządzającej FPOiW

 

MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Agencja Rynku Rolnego Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach Krajowa Rada Izb Rolniczych Centrum Doradztwa Rolniczego Pierwszy Portal Rolny Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych Fundacja Programów Pomocy Dla Rolnictwa logo_federacja_2