01/27 2014

Płatności do buraków cukrowych w nowym okresie finansowania

Zarząd Świętokrzyskiej Izby Rolniczej na wniosek plantatorów buraków cukrowych wystąpił  do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie określenia przewidywanych płatności dla buraków cukrowych w nowym okresie finasowania 2014-2020. Poniżej cytujemy odpowiedź Ministerstwa w tej sprawię podpisaną przez Podsekretarz Stanu Zofę Szalczyk:

"W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że podstawowym celem płatności bezpośrednich jest wspieranie dochodów rolników w taki sposób, aby nie oddziaływać na ich decyzje w zakresie kierunku i wielkości produkcji. Dzięki temu rolnicy dostosowują produkcję do zapotrzebowania rynku i swoich przewag konkurencyjnych, a nie kierują się wysokością płatności. W związku z powyższym płatności bezpośrednie zasadniczo nie są powiązane z obowiązkiem prowadzenia określonej produkcji rolnej. Planowana reforma systemów wsparcia bezpośredniego na lata 2015 – 2020, jest zgodna z opisanym kierunkiem zmian, który został zapoczątkowany reformą Wspólnej Polityki Rolnej z 2003 r.

Przepisy rozporządzenie (UE) nr 1310/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego niektóre przepisy przejściowe w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFROW) oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie środków i ich rozdziału w odniesieniu do roku 2014 , a także i zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenie (UE) nr 1307/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie ich stosowania w roku 2014 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 865) umożliwiają stosowanie w ramach rozwiązań przejściowych, mających zastosowanie w odniesieniu do roku 2014, tych samych form pomocy w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, które były przyznawane za 2013 r. Oznacza to m. In. możliwość stosowania płatności oddzielnych ( w tym płatności cukrowej). Projektowane zmiany w ustawie z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1164 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 311) uwzględniają decyzję Polski o stosowaniu płatności cukrowej w odniesieniu do roku 2014.

Natomiast w latach 2015 – 2020 do powierzchni upraw buraków cukrowych będzie przysługiwała płatność podstawowa (w ramach systemu SAPS), do której kwalifikowała się będzie każda powierzchnia użytków rolnych gospodarstwa rolnego wykorzystywana do prowadzenia działalności rolniczej. Producenci buraków cukrowych będą mogli również otrzymać płatność zieloną, która przysługiwała będzie w związku ze stosowaniem praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu i środowiska.

Ponadto plantatorzy buraków cukrowych będą mogli ubiegać się o wszystkie inne rodzaje płatności w ramach nowego systemu wsparcia bezpośredniego. Oprócz jednolitej płatności obszarowej i płatności za praktyki rolnicze korzystne dla klimatu i środowiska rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 608) przewiduje również inne instrumenty wsparcia, z których część ma charakter fakultatywny dla państwa członkowskiego.

W kwestii możliwości stosowania wsparcia sektorowego pragnę poinformować, że tytuł IV rozdział 1 ww. rozporządzenia przewiduje ustanowienie systemu dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją dla sektorów rolnictwa, które znajdują się w trudnej sytuacji i które mają szczególne znaczenie ze względów gospodarczych, społecznych lub środowiskowych.

W art. 52 ust. 2 ww. rozporządzenia wymieniono sektory i rodzaje produkcji, w których będzie możliwe stosowanie wsparcia związanego z produkcją. Wśród nich znalazł się burak cukrowy, co oznacza, że sektor ten będzie mógł być wspierany w ramach płatności związanych z produkcją.

W przypadku Polski możliwe będzie przeznaczenie na wsparcie powiązane z produkcją do 13% rocznego pułapu krajowego. Dodatkowo, w celu wsparcia produkcji roślin wysokobiałkowych, podana wielkość procentowa będzie mogła zostać zwiększona o dwa punkty procentowe (do 15%).

Wsparcie związane z produkcją będzie można przyznawać wyłącznie w zakresie, który jest niezbędny, aby zapewnić zachętę do utrzymania w danych sektorach aktualnych poziomów produkcji. Należy bowiem podkreślić, że wsparcie związane z produkcją jest odstępstwem od generalnej zasady oddzielenia płatności od produkcji. Jego celem jest niedopuszczenie do spadku produkcji w sektorach, w których występują pewne trudności i które mają szczególne znaczenie ze względów gospodarczych, społecznych lub środowiskowych. Co do zasady powinno być ono stosowane w wyjątkowych sytuacjach oraz w ograniczonym zakresie, tak, aby nie zakłócić procesu oddzielania płatności od produkcji. Ponadto ze względu na konieczność przestrzegania międzynarodowych zobowiązań unii Europejskiej, środki finansowe przeznaczone na wsparcie związane z produkcją nie mogą przekraczać określonych pułapów. Dlatego też w ww. rozporządzeniu wskazano sposób finansowania tego wsparcia, polegający na wydzieleniu pewnej części środków w ramach pozostającego do dyspozycji danego państwa pułapu krajowego.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi dostrzega szczególne trudności, których doświadczają rolnicy w niektórych sektorach i rodzajach produkcji o szczególnym znaczeniu ze względów gospodarczych, społecznych lub środowiskowych. Niemniej jednak należy mieć również na uwadze, że wydzielenie części środków na wsparcie związane z produkcją będzie skutkowało pomniejszeniem koperty pozostającej do rozdysponowania w ramach jednolitej płatności obszarowej, która – ze względu na swój powszechny charakter- trafia również do plantatorów buraka cukrowego.

Pragnę poinformować, że w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi trwają prace mające na celu dokonanie oceny przydatności w warunkach Polski poszczególnych instrumentów możliwych do wdrożenia w ramach systemu wsparcia bezpośredniego po 2014 r. W prace te włączone zostały jednostki naukowo – badawcze, które opracowują dla Ministerstwa ekspertyzy w tym zakresie. Podjęte decyzje znajdą swój wyraz w opracowanych projektach aktów prawnych implementujących zreformowany system wsparcia bezpośredniego w Polsce. Pragnę przy tym zapewnić, że projekty tych aktów będą uzgadniane z organizacjami rolniczymi w ramach konsultacji społecznych."