12/02 2009

Powołanie komisji zarządzających funduszy promocji

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi powołał w dniu 30 listopada br. członków dziewięciu komisji zarządzających funduszy promocji produktów rolno - spożywczych, utworzonych na podstawie ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych , która weszła w życie w dniu 1 lipca 2009 r. 
W skład komisji zarządzających wchodzą przedstawiciele poszczególnych branż tj. po 4 przedstawicieli producentów i 4 przetwórców oraz po 1 przedstawicielu izb rolniczych.

Naszą izbę reprezentuje prezes Ryszard Ciźla, który został wybrany przewodniczącym jednej z Komisji. Jednocześnie, odbyło się pierwsze posiedzenie komisji, podczas którego członkowie przyjęli zasady gospodarowania oraz plany finansowe na 2010 rok.

Głównym celem utworzenia funduszy promocji jest wspieranie marketingu, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno - spożywczych. Ustawa jest odpowiedzią na postulaty branż, których reprezentanci wystąpili do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wnioskiem o podjęcie działań mających na celu stworzenie mechanizmu zapewniającego skuteczną promocję branżową, której celem byłby wzrost sprzedaży polskich produktów rolnych, a w konsekwencji zdobycie trwałych rynków zbytu, poprawa jakości produkowanych wyrobów oraz integracja branżowa. Na podstawie ww. ustawy stworzono następujące fundusze: Fundusz Promocji Mleka, Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, Fundusz Promocji Mięsa Wołowego, Fundusz Promocji Mięsa Końskiego, Fundusz Promocji Mięsa Owczego, Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, Fundusz Promocji Owoców i Warzyw, Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego oraz Fundusz Promocji Ryb.

Ustawa wyznacza zakres działań, które będą finansowane ze środków zgromadzonych w ramach w/w funduszy, natomiast ustalenie konkretnych zadań w danym roku należy do wyłącznej kompetencji komisji zarządzających. Będą to działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach produktów, działania mające na celu promocję spożycia poszczególnych produktów, wspieranie udziału w wystawach i targach, prowadzenie badań rynkowych dotyczących poszczególnych produktów, wspieranie badań naukowych i prac rozwojowych mających na celu poprawę jakości produktów oraz prowadzących do wzrostu ich spożycia, wspieranie szkoleń producentów i przetwórców. Wspierany będzie również udział przedstawicieli krajowych organizacji branżowych, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku poszczególnych produktów.

Przedsiębiorcy każdorazowo naliczają i pobierają wpłaty na poszczególne fundusze promocji od dostawców, którzy zbywają na ich rzecz towary tj. świnie żywe, bydło żywe, konie żywe, owce żywe, zboża, owoce i warzywa, drób żywy, ryby. Ponadto, w przypadku Funduszu Promocji Owoców i Warzyw oraz Funduszu Promocji Ryb oprócz podmiotów skupujących, również przedsiębiorcy wprowadzający wytworzone przez siebie surowce do sprzedaży, zobowiązani są do naliczania i przekazywania wpłat.

Wysokość wpłat wynosi 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1% wartości netto pozostałych skupowanych towarów i jest naliczana na podstawie faktur, nie później niż w terminie 14 dni od dnia ich wystawienia. Następnie wszystkie wpłaty zgromadzone w ciągu kwartału są jednorazowo przekazywane na odrębny rachunek bankowy każdego funduszu promocji, prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po danym kwartale. Wraz z przelewem przedsiębiorca składa zbiorczą deklarację, w której podaje m.in. kwoty naliczone i pobrane na rzecz danego funduszu. W przypadku Funduszu Promocji Mleka, wysokość wpłat jest ustalana w drodze decyzji przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego. Podmioty skupujące mleko są obowiązane do wpłat, za okresy kwartalne, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wysokość wpłat.

Środki zgromadzone na funduszach promocji mogą być wykorzystane jako wkład własny organizacji w ramach mechanizmu Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych". Pozwoli to na zwielokrotnienie ww. środków.

Po I kwartale funkcjonowania funduszy promocji, ustawa pozwoliła na zgromadzenie około 11 500 000 PLN.

 

*źródło informacji -strona internetowa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi