04/22 2010

Minister odpowiedział

Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi odpowiada na wnioski izb rolniczych:

W odpowiedzi na wnioski podjęte przez Porozumienie Izb Rolniczych Polski Południowo - Wschodniej w dniu 23 października 2009r. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Artur Ławniczak  udzielił bardzo rozległych wyjaśnień, z których przedstawiamy skrót:

Ustosunkowując się do uchwały nr 1/K/2009 w sprawie zniesienia wymogu „odrolnienia" gruntów rolnych w przypadku inwestycji realizowanych przez grupy producentów rolnych a związanych z prowadzoną przez nie działalnością stwierdza przywołując rozległą argumentację, że „ realizacja przez grupy producentów rolnych inwestycji na gruntach rolnych klas I-III, służących do przechowywania produktów wytworzonych w gospodarstwie, nie wymaga zgody na zmianę przeznaczenia i decyzji zezwalającej na wyłączenie tych gruntów z produkcji rolniczej.

W związku z tym nie ma potrzeby nowelizacji omawianej ustawy w zakresie zniesienia w.w wymogów dla poszczególnych grup producentów rolnych."

Odnosząc się do uchwały nr 2/K/2009 o stanowisku w sprawie oceny sytuacji na głównych rynkach płodów rolnych oraz o sytuacji dochodowej w rolnictwie minister  A.Ławniczak pisze iż minister rolnictwa na bieżąco monitoruje sytuację na krajowym rynku biokomponentów i biopaliw. Wnioski z przeprowadzanych działań i analiz posłużyły opracowaniu przez resort rolnictwa „Kompleksowej informacji na temat realizacji Wieloletniego programu promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014, która została przekazana przez Radę Ministrów. Po rozpatrzeniu ww. informacji, Rada Ministrów podejmie decyzje co do dalszych działań związanych z rozwojem krajowego rynku biopaliw.

Część istotnych instrumentów wsparcia przewidzianych w Wieloletnim programie promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2014 jest już realizowana. Są to: pomoc publiczna związana obniżonymi stawkami podatku akcyzowego dla biokomponentów stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych, jak również dla biopaliw wprowadzanych na rynek paliwowy. Pomoc ta będzie obowiązywać do 30.04.2011r. Niezależnie od tego, obowiązujące przepisy podatkowe pozwalają na zwrot części podatku akcyzowego zawartego w paliwie wykorzystywanym dla celów produkcji rolnej.

W przygotowaniu są krajowe przepisy wdrażające dyrektywy UE związane z pakietem klimatycznym. Projekt ten przewiduje wprowadzenie zmiany definicji paliw i biopaliw ciekłych, które uwzględniają podwyższony z 5% do 10% objętości paliwa udział biokomponentów. Ponadto wydłuża do 3 lat (dotychczas 1 rok) minimalny okres, na który zawierane będą umowy kontraktacji i dostawy.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2007 r. w sprawie Narodowych Celów Wskaźnikowych na lata 2008-2013 obliguje pod rygorem wysokich kar podmioty wprowadzające  paliwa do obrotu do uzyskania minimalnego udziału biokomponentów zaczynając od 4,6% (2009r.) do 7,1% w 2013r. To zobowiązanie będzie miało istotny wpływ na rozwój rynku biopaliw w Polsce, co powinno przyczynić się do wzrostu wykorzystania zbóż do produkcji bioetanolu, pisze minister  A. Ławniczak.

Z przedstawianych przez ministra analiz wynika, że stale wzrasta ilość wprowadzanych biokomponentów do paliw ciekłych (lata 2004-2009). Wzrastające zapotrzebowanie na olej rzepakowy do celów energetycznych spowodowało wzrost powierzchni uprawy oraz zbiorów rzepaku. Ten kierunek produkcji stanowi alternatywę dla części producentów zbóż.

Mając na uwadze duże nadwyżki zbóż niskiej jakości oraz występujące problemy z ich zagospodarowaniem Minister Gospodarki na wniosek  Ministra rolnictwa i Rozwoju Wsi, przygotował projekt zmiany Rozporządzenia z dnia 14 sierpnia 2008r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia , uiszczenia opłaty zastępczej, zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii oraz obowiązku potwierdzania danych dotyczących ilości energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii. Zmiana powyższego rozporządzenia spowoduje zaliczenie do biomasy jedynie zboża niskiej jakości, nieprzydatnego do celów konsumpcyjnych, w związku z tym nie stwarza zagrożenia dla rynku żywności oraz nie ma wpływu na wzrost cen produktów żywnościowych. Dodatkowo w/w rozporządzenie zobowiązuje jednostki wytwórcze do corocznego zwiększania wykorzystania zwiększania biomasy pochodzenia rolniczego w procesie spalania.

W kwestii sytuacji na rynku zbóż i postulatu zabezpieczenia polskiego rynku zbożowego przed napływem taniego ziarna z innych krajów, należy podkreślić, pisze minister, że decydujące znaczenie ma w tej kwestii mają znaczenie zobowiązania wynikające z naszego członkostwa w UE. Prawo wspólnotowe zakazuje stosowania barier celnych w handlu wewnątrz Unii. Oznacza to, że tylko w sytuacjach wyjątkowych (np. ochrony zdrowia i bezpieczeństwa publicznego)  polska może wprowadzić bariery celne w imporcie z innych krajów członkowskich. Przy imporcie z innych krajów w wyniku akcesji Polska przyjęła Wspólną Taryfę Celną, co oznacza, że wszystkie kraje UE stosują te same stawki celne, których ustalanie leży w gestii organów Wspólnoty a nie jej poszczególnych krajów członkowskich.

Jako stabilizujące sytuację na rynku zbóż, minister A. Ławiczak wymienia także działania spółki ELEWARR, której właścicielem jest Agencja Rynku Rolnego. Spółka ta oferuje producentom zbóż i grupom producentów poza zakupem zbóż, możliwość ich usługowego składowania. Jest możliwe w przypadku co najmniej 20 ton zboża lub rzepaku jednorazowo. Musi być to surowiec dobrej jakości handlowej, z własnego gospodarstwa. Szczegóły sprzedaży są określone w umowie zawieranej indywidualnie w magazynie Spółki.

Nową formą wsparcia na rynku zbóż jest utworzony Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych administrowany przez ARR.

W kwestii problemów na rynku mleka minister poinformował, że wysokość cen skupu mleka oraz cen przetworów mlecznych w 2007r. oraz w pierwszej połowie 2008 r. była kształtowana przez przewagę popytu  nad podażą na rynku światowym. Spowodowało to wzrost cen przetworów mlecznych o 40-60%, co spowodowało również wzrost cen skupu mleka oraz wzrost produkcji mleka w UE i na świecie. W 2008 r. ze względu na kryzys finansowo-gospodarczy o zasięgi światowym nastąpiło ograniczenie konsumpcji i załamanie rynku mleka. W związku z tym UE uruchomiła mechanizmy rynkowe (zakupy interwencyjne masła, mleka w proszku, refundacje wywozowe do przetworów mlecznych itp.). Polska nie ma możliwości samodzielnie wprowadzić innego wsparcia dla rynków rolnych, co wynika z prawa wspólnotowego. Prowadzenie wymienionych wyżej działań spowodowało zahamowanie tendencji spadkowej cen przetworów mlecznych i stopniowa poprawę na rynku mleka i jego przetworów. Od lipca 2009r. obserwuje się stopniowy wzrost cen skupu mleka w Polsce i również w innych krajach UE. Polska otrzyma z UE ponad 20 mln  euro, w ramach puli środków wynoszących 300 mln euro, które Komisja Europejska przyznała na wsparcie gospodarstw mleczarskich w UE w 2010r. Wsparcie to otrzymają gospodarstwa najbardziej dotknięte przez kryzys na rynku mleka i przetworów mlecznych.

W związku  z kryzysem gospodarczym o zasięgu światowym, odczuwalnym  również w produkcji i przetwórstwie rolno-spożywczym resort rolnictwa dąży do przeciwdziałania jego skutkom i zabezpieczenia skutecznej ochrony dochodów producentów. Dalej w swoim piśmie minister A.Ławniczak przytacza działania resortu (dokumenty, działania, wnioski) w kraju i propozycje działań w Unii Europejskiej, które przyczynią się do lepszej sytuacji polskich producentów rolnych i przetwórców.

Niezależnie od wystąpień do Komisji Europejskiej i Rady, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi w bezpośrednich rozmowach z ministrami ds. rolnictwa innych krajów członkowskich zabiega o poparcie polskich wniosków.

W kwestii postulatów w zakresie sytuacji na rynku trzody chlewnej informuję, że procedury związane z uruchomieniem funduszu promującego polskie mięso zostały wdrożone - pisze minister. Głównym celem powstania funduszy promocji jest wspieranie marketingu, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych.

Na rynku wieprzowiny, w warunkach funkcjonowania Polski w ramach wspólnego rynku, podejmowanie działań przez rząd musi być zgodne z przepisami wynikającymi ze Wspólnej Polityki Rolnej. Rozporządzenie regulujące zasady funkcjonowania wspólnotowego rynku wieprzowiny ( Rady WE nr 1234/2007)  przewiduje następujące instrumenty: refundacje wywozowe, dopłaty do prywatnego przechowywania wieprzowiny, nadzwyczajne środki wsparcia w sytuacji wystąpienia zakłóceń na rynku wywołanych rozprzestrzenianiem się chorób zwierzęcych. Nie przewiduje się wprowadzenia cen minimalnych. Decyzje o uruchomieniu poszczególnych instrumentów podejmuje Komisja Europejska.

Na posiedzeniu Rady UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa w dniu 20 listopada 2009r. jak również na spotkaniu Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych Polska była wśród krajów członkowskich wnioskujących o wprowadzenie refundacji do wywozu świeżych i zamrożonych tusz, półtusz i elementów mięsa wieprzowego, co umożliwiłoby zwiększenie konkurencyjności polskich  i unijnych eksporterów na rynku światowym. Komisja Europejska uznała jednak, że obecna sytuacja na rynku wieprzowiny nie uzasadnia wprowadzenia takich dopłat.

W kwestii stosowania klasyfikacji tusz wieprzowych minister informuje, że obowiązek ten wynika z przepisów wspólnotowych. Ponadto w Polsce obowiązuje ustawa o jakości handlowe  artykułów rolno-spożywczych z dn.21 grudnia 2000r., która reguluje m.in. wymagania odnośnie rzeczoznawców prowadzących klasyfikacje tusz wieprzowych. Ani przepisy wspólnotowe ani krajowe nie precyzują statusu rzeczoznawcy prowadzącego klasyfikację tusz wieprzowych.  Wymagania, które musi spełnić szczegółowo określa art. 35 ww. ustawy.

W świetle powyższego, decyzja o wyborze sposobu klasyfikowania może być przedmiotem umowy pomiędzy zakładem a rolnikami dostarczającymi do niego żywiec. W tym zakresie pojawiły się inicjatywy, m.in. polskiego Związku Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej POLSUS, który zaproponował utworzenie przez branżę podmiotu w formie spółki, który mógłby zająć się prowadzeniem klasyfikacji.

W zakresie uruchomienia mechanizmów utrudniających dostęp do krajowego rynku mięsa wieprzowego m.in. przez weterynaryjne kontrole graniczne sprowadzane do polski mięso wieprzowe prawie w 100% pochodzi ze wspólnego rynku Unii Europejskiej. O ile spełnia wymogi w zakresie bezpieczeństwa żywności, zgodnie z prawem wspólnotowym ma prawo znajdować się na naszym rynku. Powiatowy lekarz weterynarii ( (ustawa o kontroli weterynaryjnej handlu) może w miejscu przeznaczenia przesyłki produktów pochodzenia zwierzęcego  dokonać nie dyskryminujących kontroli weterynaryjnych w celu potwierdzenia, że produkty spełniają odpowiednie wymagania, w tym pobrać próbki do badań.

Natomiast w kwestii uruchomienia rzetelnych mechanizmów statystycznych umożliwiających prawidłową ocenę wielkości produkcji trzody chlewnej minister informuję, że zbieraniem danych odnośnie produkcji wieprzowiny zajmuje się Główny Urząd Statystyczny. Źródłem danych jest sprawozdawczość oraz szacunki własne GUS. GUS zajmuje się także prognozowaniem wielkości produkcji w poszczególnych kwartałach. Dane te przekazywane są do EUROSTAT, zgodnie z przepisami wspólnotowymi. Prognozy wielkości produkcji opracowywane są także przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Ustosunkowując się do uchwały nr 3/K/2009 w sprawie przyspieszenia procedur związanych z uchwaleniem ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych pragnę przypomnieć, pisze minister A. Ławniczak, iż zgodnie z Regulaminem Sejmu RP Marszałek Sejmu kieruje złożone projekty ustaw do pierwszego czytania. W jego kompetencjach leży rozpoczęcie procedury prac legislacyjnych nad projektem ustawy o zmianie ustawy o izbach rolniczych.

Odnosząc się do uchwały nr 4/K/2009 w sprawie wystąpienia do MRiRW o podjęcie kroków zapobiegających karaniu rolników w związku z uchybieniami administracyjnymi dotyczącymi funkcjonowania systemu ewidencji gruntów LPiS (system identyfikacji działęk rolnych) jeżeli w trakcie postępowania administracyjnego, zgromadzony w sprawie materiał dowodowy wskazywać będzie jednoznacznie, że rolnik nie jest winien popełnionych nieprawidłowości, wobec rolnika nie będą stosowane przewidziane prawem obniżki płatności. Sytuacja taka może mieć miejsce w przypadku gdy powierzchnia PEG wskazana rolnikowi w Karcie informacyjnej dołączonej do wniosku o przyznanie płatności na 2009r. została zmieniona (a rolnik wypełniając wniosek zastosował się do wskazanych wartości). Ponadto na podstawie analizy tegorocznych deklaracji przez ARiMR wynika, że różnice w powierzchni (starej do wyznaczonej PEG) nie przekroczą dla większości gospodarstw 3%, natomiast liczba gospodarstw, którym grożą sankcje nie odbiega od normy lat ubiegłych.

Ustosunkowując się do uchwały nr 5/K/2009 w sprawie wystąpienia do MRiRW oraz MŚ o podjęcie działań na rzecz uruchomienia programów wsparcia wapnowania gleb (ze środków WFOŚi GW) w ramach pomocy de minimis w rolnictwie a także o podjęcie działań, w ramach programu krajowego minister poinformował, że z chwilą akcesji Polski do Unii Europejskiej odstąpiono od instrumentu wsparcia, jakim było dotowanie wapna nawozowego, gdyż nasz kraj objęty został Wspólną Polityką Rolną i funduszami strukturalnymi. WPR nie przewiduje udziału budżetu państwa w dofinansowaniu zadań, których celem jest podniesienie produkcyjności w rolnictwie. Jednocześnie MRiRW zaproponowało resortowi środowiska rozważenie możliwości włączenia do grupy najważniejszych zadań państwa w zakresie polityki ekologicznej zrównoważonego gospodarowania gruntami, w tym poprawy jakości gleb rolniczych spowodowanych m.in. ich zakwaszeniem.

Odnosząc się do uchwały VI/K/2009 o stanowisku w sprawie uruchomienia działania „Renty strukturalne" i „Wsparcie gospodarstw niskotowarowych" minister informuje, że w związku z obciążeniem budżetu działania „Renty strukturalne" w ramach PROW 2007-2013 zobowiązaniami z lat  2004-2006 stało się konieczne przesunięcie dodatkowej kwoty na realizację tego działania w latach 2007-2013. Polska przedłożyła do Komisji Europejskiej w grudniu 2008r. propozycję dokonania przesunięć pomiędzy działaniami na potrzeby działania „Renty strukturalne" w wys. 362 mln euro. Ministerstwo rolnictwa stale współpracuje z Komisją Europejską, która wyraziła już wstępną akceptację dla polskiej propozycji, przyjmując ją na posiedzeniu Komitetu Doradczego Komisji Europejskiej ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich w listopadzie 2009 r. Wydana przez Komisję decyzja będzie stanowiła podstawę do finalizowania toczących się obecnie prac legislacyjnych nad projektem rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie MRiRW w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Renty strukturalne" objętego PROW na lata 2007-2013, który uwzględnia nowe kryteria dostępu do niniejszego działania.

Ogłoszenie terminu naboru wniosków jest uzależnione od terminu wydania przez Komisję Europejską decyzji w zakresie realokacji środków finansowych w ramach budżetu PROW 2007-2013, a także terminu wejścia w życie ww. rozporządzeń.

Natomiast możliwość niezwłocznego uruchomienia działania „Wspieranie gospodarstw niskotowarowych" w ramach PROW 2007-2013 związana jest z jego wpisaniem do PROW 2007-2013, a tym samym zmiany dokumentu programowego, co związane jest z akceptacją ze strony Komisji Europejskiej. Analizy funkcjonowania tego instrumentu przedstawione w analizie oceny ex post PROW na lata 2004-2006 wskazują, iż w odniesieniu do innych instrumentów wsparcia wdrażanych w ramach PROW 2004-2006 działanie to w niewielkim stopniu przyczynia się do rozwoju obszarów wiejskich. Biorąc powyższe pod uwagę oraz to, że wdrożenie działania wymaga akceptacji ze strony Komisji Europejskiej należy stwierdzić, że w chwili obecnej nie jest możliwe uruchomienie tego instrumentu.

Odnośnie blokowania dostępu małych gospodarstw do wsparcia w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych" PROW na lata 2007-2013 minister informuje, że warunek dotyczy minimalnej wielkości ekonomicznej gospodarstwa na poziomie 4 ESU, przy czym wielkość ekonomiczną gospodarstwa na poziomie co najmniej 4 ESU należało wykazać najpóźniej w momencie po realizacji projektu. Analiza beneficjentów tego działania wykazała, że w województwach, w których występują gospodarstwa o mniejszej powierzchni niewiele projektów zostało zrealizowanych przez posiadaczy gospodarstw o wielkości ekonomicznej poniżej 4 ESU. W ramach działania „ Modernizacja gospodarstw rolnych" przeprowadzono 2 nabory wniosków o przyznanie pomocy: 2007 r. i 2009 r. i nie można w chwili obecnej stwierdzić, ze w województwach Polski południowo-wschodniej warunek minimalnej wielkości ekonomicznej  na poziomie 4 ESU jest czynnikiem ograniczającym potencjalnym beneficjentom dostęp do pomocy w ramach omawianego działania. W MRiRW trwają prace nad nowelizacją rozporządzenia MRiRW w sprawie szczegółowych warunków  i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych"  na lata 2007-2013, która ma na celu ułatwienie dostępu do pomocy dla mniejszych gospodarstw.

Ustosunkowując się do uchwały nr 7/K/2009 o stanowisku w sprawie dopuszczenia możliwości korzystania z sanatoriów KRUS dla rolników, którzy przeszli na rentę lub emeryturę minister informuję, iż  zgodnie z przepisami ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników KRUS podejmuje działania na rzecz pomocy ubezpieczonym i osobom uprawnionym do świadczeń z ubezpieczenia wykazującym całkowitą niezdolność do pracy w gospodarstwie rolnym, ale rokującym jej odzyskanie w wyniku leczenia i rehabilitacji. Świadczenia rehabilitacyjne w formie turnusu nie przysługują osobom, które nie rokują odzyskania zdolności do pracy, np. pobierającym stałe renty rolnicze z tytułu trwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, a także nie przysługują emerytom, którzy zakończyli aktywność zawodową. Szerszy cel ma rehabilitacja lecznicza finansowana z NFZ w ramach ubezpieczenia społecznego na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. Zgodnie z tą ustawą celem świadczeń zdrowotnych przysługujących ubezpieczonym w NFZ (więc także emerytom rolnym), do których należy także rehabilitacja lecznicza, jest zachowanie zdrowia, zapobieganie chorobom i urazom, wczesne wykrywanie chorób, leczenie, pielęgnacja oraz zapobieganie niepełnosprawności i jej ograniczanie.

W związku z tym, jak pisze minister A.Ławniczak,  brak jest podstaw do zmian ustawowych zmierzających do tego, aby KRUS finansowała świadczenia rehabilitacyjne inne niż mające na celu przywrócenie zdolności do pracy i opłacania składek. Rolnicy emeryci mogą korzystać z CRR KRUS tylko w ramach świadczenia przez te centra działalności komercyjnej.

Odnosząc się do uchwały 8/K/2009 o stanowisku w sprawie wypracowania jednolitej, spójnej i skutecznej polityki  w sferze społeczno - gospodarczej dotyczącej gospodarstw drobnotowarowych minister informuje, iż małe gospodarstwa są dla Polski bardzo ważne, mając na uwadze istniejącą strukturę agrarną. Wg prognoz IERiGŻ w kolejnych latach liczba gospodarstw w grupach obszarowych  od 2-20 ha  użytków rolnych będzie maleć. Jednocześnie wzrośnie liczba gospodarstw o powierzchni 30 ha UR i powyżej. Biorąc pod uwagę, iż po ostatnich rozszerzeniach UE istotnie wzrósł udział małych gospodarstw w strukturze gospodarstw UE konieczne jest szukanie odpowiednich rozwiązań w ramach WPR, które odpowiadałyby na problemy związane z tą grupą gospodarstw. Wspieranie gospodarstw małych, szczególnie na terenach ONW lub terenach peryferyjnych powinno być centralnym punktem polityki zapobiegania wyludnianiu obszarów wiejskich oraz zachowania żywotności tych terenów. Ze względu na małą powierzchnię i zróżnicowanie produkcji roślinnej gospodarstwa te zachowują mozaikowatą strukturę upraw wpisaną w rzeźbę terenu., przyczyniają się do ochronny cennych siedlisk istotnych dla ochrony bioróżnorodności flory i fauny związanej z ekstensywnym użytkowaniem rolniczym. Ponadto ze względu na rosnące wymagania konsumentów oraz konieczność zapewnienia wysokich standardów jakości żywności, gospodarstwa małe stanowią duży potencjał dla rozwoju takich nisz jak np. produkty regionalne, ekologiczne, ze względu na nadwyżki siły roboczej, czynniki kulturowe, dobre warunki środowiskowe.

Ponadto zgodnie z założeniami, przyjętymi w ramach Krajowego Planu Strategicznego, wsparcie w ramach PROW na lata 2007-2013 skierowane jest do wszystkich grup obszarowych gospodarstw rolnych w tym podmiotów małych.

W kwestii wspierania działań promujących produkcję ekologiczną- minister A.Ławniczak pisze- informuję, że celowi temu służy działanie "Działania informacyjne i promocyjne" zawarte w PROW na lata 2007-2013. W ramach tego działania mogą być realizowane zadania związane z promocją i informowaniem o produktach uczestniczących w systemach jakości żywności, w tym rolnictwa ekologicznego. Beneficjentami w tym wypadku są szeroko rozumiane grupy producentów. Otrzymują one pomoc w formie refundacji 70% kosztów kwalifikowanych na działanie nie dłuższe niż dwa lata. Budżet działania w ramach PROW 2007-2013 wynosi 30 mln euro.

W kwestii umożliwienia wstępnego przetwórstwa w gospodarstwach drobnych oraz sprzedaży bezpośredniej produktów rolnych w celu poprawy sytuacji ekonomicznej minister informuje, że w świetle ustawy o swobodzie działalności gospodarczej prowadzenie działalności wytwórczej przez rolnika polegającej na przetwarzaniu produktów pierwotnych pochodzących z działalności rolnej w produkty spożywcze i sprzedaż tych produktów na rynku, jeżeli jest to działalność wytwórcza prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły i nie ma charakteru sporadycznego, podlega rejestracji w sposób określony ww. ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. MRiRW podziela pogląd, że prowadzenie w gospodarstwie rolnym drobnej działalności wytwórczej w oparciu o zasoby tego gospodarstwa i obok podstawowej działalności rolniczej byłoby korzystne z punktu widzenia pozyskiwania dodatkowych źródeł dochodów przez małe gospodarstwa rolne. Obecnie prowadzone są prace studialne dotyczące rozpoznania obszarów prawa, które należałoby zmienić gdyby np. drobne przetwórstwo produktów rolnych wyprodukowanych w gospodarstwie rolnym lub usługi rolnicze potraktować jako wyodrębnioną kategorię rolniczej działalności ubocznej.

W zakresie wypracowania modelu doradztwa ekonomiczno-organizacyjnego dla gospodarstw drobnotowarowych A.Ławniczak informuje, że doradztwo takie prowadzone jest już od dawna. Dotyczy każdego działania począwszy od sporządzenia biznes planów na inwestycje w gospodarstwach, poprzez rachunkowość rolną, modernizację gospodarstw rolnych czy spełnienie wymogów cross-compliance.

W kwestii współpracy organów administracji państwowej i samorządowej z izbami rolniczymi  minister pisze, iż samorząd rolniczy posiada wpływ na kształtowanie polityki rolnej i uczestnictwo w jej realizacji. Wynika to m.in. z przepisów ustawy o izbach rolniczych. Natomiast przepisy innych ustaw określają kompetencje izb rolniczych w zakresie m.in. planów scaleniowych i przeznaczania gruntów na cele nierolnicze oraz planu gospodarowania na obszarach ograniczonego użytkowania.

Pełny tekst odpowiedzi na wnioski Porozumienia Izb Rolniczych Polski południowo -wschodniej udzielonej przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi  Artura Ławniczaka znajduje się w Biurze Świętokrzyskiej Izby Rolniczej w Kielcach.