10/25 2010

ŚIR interweniuje- trasa szybkiego ruchu w sadzie?

Zarząd Świętokrzyskiej Izby Rolniczej wystąpił do Zarządu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad za pośrednictwem Dyrektorów Oddziału w Kielcach i Rzeszowie, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rolników, którzy szukając wsparcia wystąpili z prośbą o interwencję do ŚIR. Sporną kwestią jest planowana budowa trasy szybkiego ruchu przez środek jednego z największych zagłębi sadowniczych w kraju. Poniżej przedstawiamy treść pisma, o którym mowa. O reakcji GDDKiA będziemy informować na bieżąco.

W późniejszym nieco terminie 9 listopada br. wystosowane zostały pisma z prośbą o poparcie do Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego i Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marka Sawickiego. Poniżej przedstawiamy treść pism.

W dn. 04 stycznia 2011 ŚIR otrzymała odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury skierowaną na ręce Prezesa R.Ciźli, którą poniżej naszych wystąpień przytaczamy w całości.

 

 

Pani Ewa Sayor

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w  Kielcach

25 - 950  Kielce, ul: Paderewskiego 43/45

 

Pan Wiesław Kaczor

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie

35-111 Rzeszów,  ul: Legionów 20

 

Dotyczy: zmiany lokalizacji planowanej trasy Sulejów- Nisko na odcinku

 

Opatów -  Nisko w miejsce o mniejszej przydatności do produkcji rolniczej.

 

Zarząd Świętokrzyskiej Izby Rolniczej, uprzejmie informuje, że jednym  z zadań statutowych jest  opiniowanie wniosków i planów przestrzennego zagospodarowania   dotyczących  przeznaczenia gruntów rolniczych  na cele nierolnicze.

 

Pomysł przeprowadzenia trasy przez środek największej bazy ogrodniczej  w regionie, gminę Lipnik w powiecie opatowskim i gminy Obrazów, Samborzec w powiecie sandomierskim, wydaje  się absurdalny, gdyż zniweczy długoletnie działania   mające na celu koncentrację produkcji sadowniczej i warzywniczej w terenie o  specyficznym  mikroklimacie i bardzo dobrych glebach.  Należy nadmienić, że   planowana trasa wyłączy z produkcji  gleby najlepszych  klas  bonitacyjnych, wytworzonych z lessów na których od pokoleń prowadzona jest produkcja sadownicza i  warzywnicza oraz pozbawi  rolników dochodów, które są  ich jedynym źródłem  utrzymania, a konsumentów doskonałej jakości owoców i warzyw.

 

Jako  samorząd rolniczy, oceniamy ten zamiar bardzo negatywnie, tym bardziej, że  działania  Unii Europejskiej idą w kierunku ochrony bardzo dobrych gleb, które  traktowane są jako cenne dobro gospodarcze.

 

Uważamy, że przesunięcie  przebiegu trasy jak powyżej w miejsce inne  niż  obecnie jest planowane  wydaje się  celowe i uzasadnione.

Z poważaniem:

 

Prezes Zarządu ŚIR

 

Ryszard Ciźla

Otrzymują:

  1. Ayesa Polska Sp. z o.o. Biuro Silesia

ul: Szyb Walenty 26 A, 41-700 Ruda Śląska

  1. a/a

Pan Bronisław Komorowski

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Prezydencie,

 

Zarząd Świętokrzyskiej Izby Rolniczej zwraca się do Pana Prezydenta z prośbą o wsparcie naszych działań mających na celu odstąpienie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad od zamiaru przeprowadzenia budowy drogi szybkiego ruchu S-74 Sulejów- Nisko na odcinku Opatów - Nisko przez tereny gmin Lipnik, Obrazów, Samborzec.

 

Na obszarze tych gmin zlokalizowana jest intensywna produkcja sadownicza i warzywnicza z racji bardzo dobrych warunków glebowych i mikroklimatycznych.

 

Pomysł przeprowadzenia trasy przez te tereny wydaje się być nieprzemyślanym,  przyniesie ogromne straty gospodarcze i pozbawi dużą liczbę rodzin podstawowego źródła utrzymania. Wywoła zdecydowane protesty mieszkańców  i sprawi nieodwracalne szkody środowiskowe.

 

Zostanie wyłączony z użytkowania szeroki na około 100  m  i około 25 km długości pas ziemi, a także nastąpi skażenie metalami ciężkimi ogromnego obszaru co przekreśli dorobek kilku pokoleń rolników budujących przez lata jedną z najlepszych baz produkcji ogrodniczej w Europie.  Nie ma możliwości przeniesienia tak intensywnej produkcji w inne miejsce, gdyż te bardzo korzystne warunki glebowe i mikroklimatyczne występują właśnie na tym obszarze.

 

Istnieją możliwości innej lokalizacji trasy, przesuwając ją o 30 km w jedną lub w drugą stronę, gdzie gleby są mniej przydatne do intensywnej produkcji rolniczej.

 

W naszym kraju obowiązuje ustawa o Ochronie Gruntów Rolnych i w tym miejscu musi mieć zastosowanie.

 

Takie obszary muszą być chronione, by mogły służyć następnym pokoleniom, zabezpieczając doskonałej jakości owoce i warzywa.

 

W imieniu sadowników z gminy Obrazów, Samborzec i Lipnik,   Zarząd ŚIR zwraca się do Pana Prezydenta z prośbą o pomoc i interwencję w powyższej sprawie.

 

Pismo skierowane zostało także do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marka Sawickiego oraz do wiadomości otrzymali je:

 

 

Otrzymują:

1.    Pani Bożentyna Pałka-Koruba - Wojewoda Świętokrzyski.

2.    Pan Adam Jarubas -Marszałek Województwa  Świętokrzyskiego.

3.    Pan Lech Niezgoda Wójt Gminy Obrazów.

4.    Pan Witold Garnuszek Wójt Gminy Samborzec.

5.    Pan Józef Bulira Wójt Gminy Lipnik.

6.    Media.

 

Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury Departament Dróg i Autostrad:

Pan Ryszard Ciźla

Prezes Zarządu Świętokrzyskiej Izby Rolniczej

Szanowny Panie Prezesie

Odpowiadając na Pana pismo skierowane do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczące budowy drogi ekspresowej S-74 na odcinku Opatów Nisko informuję, iż zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. z 2004 r. Nr 128, poz. 1334 z późn. zm.) droga ekspresowa S- 74 ma następujący przebieg S- 12 (Sulejów)-Kielce-Opatów- Tarnobrzeg-Stalowa Wola S-19 (Nisko).

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje przedmiotową inwestycję, wykonując rozporządzenie w/w rozporządzenie Rady Ministrów.

Aktualnie realizowane są prace związane z przygotowaniem dokumentacji do uzyskania niezbędnych w procesie inwestycyjnym decyzji administracyjnych.Działania w tym zakresie są zgodne z przepisami prawa, tj. ustawą z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 193 poz. 1194), ustawą z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz  o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199, poz. 1227), rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 43, poz. 430 z późn. zm.). Prowadzone działania we wszystkich fazach projektowania mają na celu zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, ograniczenie negatywnego wpływu inwestycji na środowisko oraz umożliwienie czynnego udziału społeczeństwa w wyborze najkorzystniejszego wariantu przebiegu projektowanej drogi. Obecne realia prawne i finansowe wymagają uwzględnienia szeregu uwarunkowań. Wynikają one ze zmian w obowiązujących przepisach prawa jakie dokonały się od czasu wejścia polski do UE. Ich uwzględnienie jest warunkiem koniecznym w planowaniu, projektowaniu i realizacji obiektów budowlanych z zakresu budownictwa drogowego i mostowego. W każdym przypadku przy rozpatrywaniu postulatów dotyczących planowanych do budowy dróg publicznych rozważane są interesy ekonomiczne, przyrodnicze a także poszczególnych miejscowości, właścicieli czy grup społecznych.

Wstępne ustalenie przebiegu drogi ustalone zostanie na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. W jej posiedzeniu uczestniczyć będą, z prawem zgłaszania postulatów i opinii, przedstawiciele samorządów lokalnych oraz instytucji opiniujących. W efekcie ustaleń komisji do dalszych etapów prac projektowych zostanie wybrany preferowany wariant przebiegu drogi.

Ostateczne ustalenie przebiegu drogi następuje w drodze następujących decyzji administracyjnych:

- decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska - określającej trasę drogi,

- decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji - wydawanej przez właściwego Wojewodę - ustalającej szczegółową lokalizację drogi i zatwierdzającej granice inwestycji.

Należy stwierdzić, że Ministerstwo Infrastruktury, jako organ administracji rządowej, nie może podejmować działań zastrzeżonych w przepisach prawa  do wyłącznej kompetencji innych organów, zaś wybór do realizacji konkretnego zadania nie jest uzależniony od decyzji poszczególnych osób, ale od wyników szczegółowych badań i analiz ( między innymi w oparciu o wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu).

Odpowiedź podpisała Pani Agnieszka Krupa Zastępca  Dyrektora Departamentu Dróg i Autostrad.