Konsultacje dotyczące uproszczeń przepisów w ekologii

Komisja Europejska ogłosiła konsultacje dotyczące propozycji uproszczeń i ułatwień przepisów rozporządzenia (UE) 2018/848. Uwagi można zgłaszać do 18 listopada 2025 r.

Zachęcamy do przekazywania propozycji bezpośrednio do Komisji Europejskiej. https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/15273-Produkcja-ekologiczna-ukierunkowane-aktualizacje-i-uproszczenie_pl

Propozycje te mogą być również przesyłane do wiadomości MRiRW.

Celem inicjatywy jest zagwarantowanie pewności co do towarów ekologicznych przywożonych w ramach systemu równoważności, zapewnienie jasnych zasad handlu produktami ekologicznymi z państwami trzecimi oraz utrzymanie zaufania do unijnego logo produkcji ekologicznej.

Ukierunkowane zmiany będą miały na celu usunięcie zbędnych obciążeń i uproszczenie niektórych nadmiernie restrykcyjnych przepisów dotyczących produkcji w odniesieniu np. do produkcji zwierzęcej, czyszczenia i dezynfekcji obiektów służących do przetwarzania i przechowywania, składu grup podmiotów gospodarczych oraz przepisów dotyczących małych sprzedawców, o których mowa powyżej.

Inicjatywa ma na celu utrzymanie bardzo wymagających norm unijnego rolnictwa ekologicznego dzięki zachęcaniu do jego rozwoju.

Problem, któremu ma zaradzić inicjatywa

Aby zwiększyć konkurencyjność unijnej produkcji ekologicznej i zapewnić stabilne przepisy dotyczące handlu produktami ekologicznymi, przepisy obowiązujące w sektorze od 2022 r. (rozporządzenie (UE) 2018/848) wymagają ukierunkowanego dostosowania w celu stworzenia skuteczniejszych i łatwiejszych do wdrożenia ram regulacyjnych. Po pierwsze, ważne jest zapewnienie podmiotom gospodarczym jasności i pewności co do obowiązujących przepisów dotyczących przywozu produktów ekologicznych w ramach systemu równoważności w następstwie sprawy Herbaria II. Jest to również konieczne po to, aby unijne logo produkcji ekologicznej w wiarygodny sposób informowało konsumentów o zasadach i metodach wytwarzania produktów wprowadzanych do obrotu w UE. Po drugie, ważne jest, aby uniknąć wprowadzenia potencjalnych zakłóceń w handlu produktami ekologicznymi z 11 równoważnymi państwami trzecimi, w przypadku których termin uznania upływa dnia 31 grudnia 2026 r. Należy de facto uniknąć przerwania stosowania odpowiednich systemów uznawania, z których korzysta cały sektor ekologiczny UE, poprzez przedłużenie tego terminu. Ref. Ares(2025)8965254 – 21/10/2025 2 Ponadto, chociaż rozporządzenie (UE) 2018/848 uznaje się za solidną podstawę wiarygodnego i rozwijającego się sektora ekologicznego w UE, państwa członkowskie i zainteresowane strony wielokrotnie wskazywały na niepotrzebną złożoność obecnych ram regulacyjnych. Wyeliminowanie tych zawiłości w ukierunkowany sposób ma na celu zwiększenie konkurencyjności produkcji ekologicznej w UE i zmniejszenie obciążeń regulacyjnych. Złożony charakter zidentyfikowano już w odniesieniu do:

• przepisów dotyczących produkcji zwierzęcej w odniesieniu do przepiórek, okresu karencji po alopatycznym leczeniu weterynaryjnym, kurników dla drobiu rzeźnego oraz dostępu do obszarów na otwartej przestrzeni dla drobiu do określonego wieku;

• produktów i substancji do czyszczenia i dezynfekcji obiektów służących do przetwarzania i przechowywania;

• kryteriów kwalifikowalności dla grup podmiotów gospodarczych i małych sprzedawców nieopakowanych produktów ekologicznych.

Oczekuje się, że inicjatywa będzie miała ukierunkowany wpływ na sektor produkcji ekologicznej, co przyniesie korzyści rolnikom, przedsiębiorstwom i konsumentom. Oprócz zapewnienia niezbędnej pewności w odniesieniu do towarów ekologicznych przywożonych w ramach systemów równoważności oraz przedłużenia terminu uznawania równoważnych państw trzecich oczekuje się, że inicjatywa przyniesie korzyści sektorowi ekologicznemu i zredukuje koszty, a także zmniejszy obciążenia administracyjne. Inicjatywa może również ułatwiać inwestycje i prowadzić do tworzenia możliwości zatrudnienia w sektorze ekologicznym, zwłaszcza na obszarach wiejskich, a także przyczyniać się do rozwoju zrównoważonych i przyjaznych dla środowiska praktyk rolniczych. Jednocześnie będzie ona miała minimalny wpływ na partnerów handlowych UE. Oczekuje się, że inicjatywa ta nie będzie miała znaczącego wpływu na prawa podstawowe i równość. Może ona jednak przyczynić się do zwiększenia dostępu konsumentów do produktów ekologicznych. Pomoże również w osiągnięciu kilku celów zrównoważonego rozwoju, w tym celu 2: Zero głodu, celu 8: Wzrost gospodarczy i godna praca, celu 12: Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja, oraz celu 13: Działania w dziedzinie klimatu.

Źródło: KRIR