W sprawie zmian w Prawie budowlanym dot. budowli okołorolniczych

W odpowiedzi na pismo KRIR w sprawie w sprawie zmian w Prawie budowlanym, mających na celu przyspieszenie procesów inwestycyjnych w zakresie budynków inwentarskich i budowli okołorolniczych, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, pismem z dnia 24 października 2025 r. przedstawiło następujące informacje:

Na wstępie odnosząc się do kwestii dotyczących decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach uprzejmie informuję, że zagadnienia te regulują w szczególności przepisy ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2024 r., poz. 1112, z późn. zm.), w zakresie której właściwe jest Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Niemniej jednak, mając na względzie przyspieszenie i ułatwienie procesu inwestycyjno-budowlanego uregulowanego w przepisach odrębnych, w tym w ww. ustawie oraz w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2025 r. poz. 960) były Minister Rozwoju i Technologii wystąpił do Ministra Klimatu i Środowiska oraz do Ministra Infrastruktury o rozważenie możliwości wprowadzenia zmian legislacyjnych mających na celu usprawnienie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego w zakresie uregulowanym w przepisach należących do zakresu działania ww. ministrów.

Odnosząc się natomiast do zakresu regulacji ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418, z późn. zm.), dalej „ustawa – Prawo budowlane”, uprzejmie informuję, że obowiązujące przepisy tej ustawy zawierają już szereg ułatwień w zakresie realizacji inwestycji związanej z budowa, przebudową lub wykonaniem różnych obiektów budowlanych związanych z produkcją rolną.

Zgodnie z generalną zasadą zawartą w art. 28 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę. Jednakże w art. 29-31 ustawy – Prawo budowlane przewidziano szereg wyjątków o tej zasady. Tym samym analizując konkretną inwestycję pod kątem wymogu uzyskania pozwolenia na budowę należy ocenić, czy poszczególne roboty budowlane mieszczą się w przepisach zawartych w art. 29-31 ustawy – Prawo budowlane. Każdą inwestycję należy więc ocenić indywidualnie.

Zgodnie z przepisami art. 29 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, budowa 

  • obiektów gospodarczych związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej wymienionych w pkt 29 tj.:
    • płyt do składowania obornika,
    • szczelnych zbiorników na gnojówkę lub gnojowicę,
    • naziemnych silosów na materiały sypkie, o pojemności do 250 mi wysokości nie większej niż 15 m,
    • silosów na kiszonkę;
  • stawów i zbiorników wodnych o powierzchni przekraczającej 1000 m2 i nieprzekraczającej 5000 m2 oraz głębokości nieprzekraczającej 3 m, położonych w całości na gruntach rolnych (art. 29 ust. 1 pkt 31 ustawy – Prawo budowlane);
  • jednokondygnacyjnych budynków gospodarczych i wiat o prostej konstrukcji, związanych z produkcją rolną, o powierzchni zabudowy do 300 m2, przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 7 m i wysokości nie większej niż 7 m, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane (art. 29 ust. 1 pkt 32 ustawy – Prawo budowlane).

Z kolei, na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy – Prawo budowlane nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, budowa:

  • obiektów gospodarczych związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej, wymienionych w art. 29 ust. 2 pkt 1, tj.:
    • parterowych budynków gospodarczych o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 4,80 m,
    • suszarni kontenerowych o powierzchni zabudowy do 21 m2;
  • stawów i zbiorników wodnych o powierzchni nieprzekraczającej 1000 m2 i głębokości nieprzekraczającej 3 m, położonych w całości na gruntach rolnych(art.

29 ust. 2 pkt 32 ustawy – Prawo budowlane);

  • jednokondygnacyjnych budynków gospodarczych i wiat o prostej konstrukcji, związanych z produkcją rolną, o powierzchni zabudowy do 150 m2, przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 6 m i wysokości nie większej niż 7 m, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane (art. 29 ust. 2 pkt 33 ustawy – Prawo budowlane);

Ponadto na mocy art. 29 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy – Prawo budowlane nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, wykonywanie robót budowlanych polegających na przebudowie obiektów, o których mowa w ust. 2 (a więc także przebudowa ww. obiektów gospodarczych związanych z produkcją rolną).

Z przywołanych przepisów wynika, że duża część inwestycji związanych z budową i przebudową obiektów budowlanych związanych z produkcją rolną jest zwolniona z pozwolenia na budowę. Pozwolenia na budowę wymaga jednak budowa (w tym rozbudowa) większych obiektów budowlanych i przebudowa tych obiektów w zakresie elementów, które są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa obiektu lub mają wpływ na zwiększenie obszaru oddziaływania obiektu.

Postępowanie w sprawie pozwolenia na budowę jest postępowaniem administracyjnym, w związku z czym organ administracji architektoniczno-budowlanej związany jest przy prowadzeniu tego postępowania terminami określonymi w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572, z późn. zm.) dalej „Kpa”. Zgodnie z art. 35 Kpa ustawodawca wprowadził trzy terminy na załatwienie sprawy w postępowaniu administracyjnym: termin niezwłocznego załatwienia sprawy, termin 1 miesiąca, gdy sprawa wymaga postępowania wyjaśniającego oraz termin 2 miesięcy dla sprawy szczególnie skomplikowanej. Tym samym termin na wydanie pozwolenia na budowę jest ściśle określony.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 35 ust. 6 ustawy – Prawo budowlane, jeżeli organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wyda decyzji w sprawie pozwolenia na budowę we wskazanym w tym przepisie terminie (65 dni, 45 dni i 30 dni – w zależności od rodzaju zamierzenia budowlanego), organ wyższego stopnia wymierza temu organowi karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Stanowi to bardzo silny mechanizm dyscyplinujący do tego, aby przy wydawaniu pozwoleń na budowę nie przekraczać wskazanych terminów.

Z kolei, na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy – Prawo budowlane stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu. Dodatkowo należy także wskazać, że na podstawie art. 28 ust. 3 ustawy – Prawo budowlane w postępowaniu  w sprawie pozwolenia na budowę nie stosuje się przepisu art. 31 Kpa dotyczącego udziału organizacji społecznej w postępowaniu administracyjnym.

Informuję zarazem, że w przygotowanym w Ministerstwie Rozwoju i Technologii projekcie ustawy o rozwiązaniach służących zwiększeniu dostępności gruntów pod budownictwo mieszkaniowe (UA10) zaproponowano zmianę  w ustawie – Prawo budowlane polegającą na wprowadzeniu przepisu zobowiązującego strony postępowań niezadowolone z rozstrzygnięć wydawanych przez organy administracji publicznej na podstawie przepisów ustawy – Prawo budowlane do jednoznacznego określenia w odwołaniach i zażaleniach: zarzutów wobec rozstrzygnięć, zakresu żądania będącego przedmiotem odwołania lub zażalenia oraz wskazania dowodów uzasadniających to żądanie. Celem projektowanego rozwiązania będzie przyspieszenie procedury wydawania pozwoleń na budowę, a tym samym przyspieszenie procesów inwestycyjnych.

Natomiast w przypadku zgłoszenia, o którym mowa w art. 30 ustawy – Prawo budowlane, organ administracji architektoniczno-budowlanej może wnieść sprzeciw, w drodze decyzji, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia. Do wykonywania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu w tym terminie (art. 30 ust. 5). Organ administracji architektoniczno-budowlanej może z urzędu, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 5, wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w ust. 6 i 7, oraz uprawnia inwestora do rozpoczęcia robót budowlanych (art. 30 ust. 5aa).

Ponadto informuję, że  w Sejmie RP aktualnie procedowany jest przygotowany w MRiT rządowy  projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1379). Projekt ustawy   głównie zakłada uproszczenie i przyspieszenie procesu budowlanego, w szczególności poprzez dalsze rozszerzenie katalogu obiektów i robót budowlanych zwolnionych z obowiązku uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Wychodząc naprzeciw postulatom oraz oczekiwaniom rolników

w przezwyciężeniu barier administracyjnych, na które napotykają w procesie budowlanym, do katalogu inwestycji niewymagających decyzji o pozwoleniu na budowę, a wymagających jedynie dokonania zgłoszenia dodano budowę bezodpływowych zbiorników na wody opadowe lub roztopowe o pojemności nie większej niż 30 mzwiązanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej (budowa ww. zbiorników o pojemności nie większej niż 5 m3 nie będzie wymagała zarówno pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia).

Proponowane zmiany niewątpliwie przyczynią się do ułatwienia procesu inwestycyjnobudowlanego prowadzonego na terenie gospodarstw rolnych.

Niniejsze pismo nie stanowi oficjalnej wykładni prawa i nie jest wiążące dla właściwych organów administracji publicznej orzekających w sprawach indywidualnych.ródłor

Źródło: KRIR